Flere mænd har igennem de seneste par år smidt friværdien i huset efter en ny motorcykel. Det er drømmen om den ultimative frihed på landevejene med vind i ansigtet og kubik mellem benene, der skal udleves. Men det er en farlig drøm. På få år er der sket en fordobling af dødsfald i trafikulykker med motorcykler. Alene i den seneste uge har fire motorcyklister mistet livet.
Og det er typisk mænd på mellem 35 og 50 år, der med drengedrømme og kådhed, skaber død og ulykke på de danske veje, siger Jesper Sølund, der er dokumentationschef i Rådet for Større Færdselssikkerhed.
"Der er kommet flere motorcyklister på vejene. Og de er generelt ældre end dem, der tidligere kørte der. Det er friværdi på to hjul. Det er ofte folk på 40 år og opefter, der udlever drengedrømmen og køber en motorcykel," siger han til Nyhedsbureauet Newspaq.
Og det er den nye type motorcyklister, der skaber flere dødsfald, fordi de er mere skrøbelige på grund af den højere alder.
"Ulykker, der med unge mennesker højst vil give et brud på knoglerne, vil være dødelige for ældre mænd. Og det andet er, at når man normalt kører i bil, og kun har købt en motorcykel for at køre i weekenderne og i ferierne, så mangler man rutine. Det betyder, at gennemsnitsalderen for dræbte motorcyklister er steget drastisk. Fra at have ligget på 20 år i gennemsnit for fem år siden, så ligger den nu på omkring de 40 år," siger Jesper Sølund.
Sommeren er højsæson for at køre på motorcykel, og motorcyklisterne er nogle af de mest sårbare trafikanter, lyder vurderingen også fra formand for Danmarks Kørelærer-Union, Rene Arnt.
"Der er en risiko for, at bilister overser dem, eller at man forveksler dem med knallerter, og dermed ikke har en opfattelse af, at de kommer så hurtigt, som de gør," siger Rene Arnt til Nyhedsbureauet Newspaq.
Han råder derfor alle motorcyklister til at tage tøj med stærke farver på eller en gul vest med reflekser, så andre trafikanter lettere kan få øje på dem.
Og så skal friværdi-motorcyklisterne lære at respektere fartgrænserne. Det vil mindske dødstallet betydeligt, siger Jesper Sølund fra Rådet fra Større færdselssikkerhed.
"Der bliver kørt med alt for høje hastigheder. Både hastigheder i forhold til hastighedsgrænsen, men også hastighed i forhold til kurver og den slags. Og det er weekend-motorcyklisternes køreteknik slet ikke god nok til. Hvis hastighedsgrænserne blev overholdt, så vil mange af de her ulykker kunne undgås," siger Jesper Sølund.