Danske Peter Jensen er netop blevet hyldet i designmagasinet Wallpaper, hans tøj sælges i butikker i hele verden, og hans modeshows er hver sæson en fast del af London Fashion Week – én af de fire vigtigste modeuger.
De sidste 11 år har han levet sit liv i London, men sidste år var Peter Jensen inviteret til modeugen i København.
Og der blev forskellen på den danske og den engelske modebranche tydelig: I Danmark gik det hele nemlig op i fest.
»Det vigtigste var at drikke sig fuld og tage stoffer, og så kunne det godt være, at nogen faldt om ovre i hjørnet, men det gjorde ikke noget – og nå ja, så skulle man vist også kigge på noget tøj,« siger den 35-årige Peter Jensen, der er opvokset i Løgstør.
»Jeg kender mange på de store internationale modemagasiner, som ikke tager til Danmark, fordi de regner modeugen for useriøs, og det er synd. I London er hele atmosfæren anderledes, her er mode business.«
Når Peter Jensen giver interview til udenlandske aviser og magasiner, spørger journalisten altid, hvilken betydning hans danske baggrund har.
»Og jeg fortæller dem, at jeg helt klart har noget af den renhed, som for mig er typisk dansk,« siger Peter Jensen på klingende jysk.
Men han kommer ikke tilbage til Danmark for at arbejde, selvom han er glad for at sælge sit tøj til danske butikker.
Det er i London, han har sin private og professionelle base.
Wallpaper-prisen
Det er nok de færreste danskere, der ville genkende Peter Jensen på gaden.
Men i modeverdenen og især i udlandet har han slået sit navn fast med sit eget tøjmærke Peter Jensen og via samarbejder med andre højtprofilerede virksomheder.
Efter et modeshow i 2005 spurgte den engelske butikskæde Topshop, om han ville designe en limited edition tøjlinje til deres butikker i London, New York og Tokyo.
Og senest har han designet den linje, der hedder Black Canvas for det verdenskendte tøjmærke Fred Perry.
Det er netop dette samarbejde, som det velrenommerede designmagasin Wallpaper nu har kåret som årets bedste i kategorien Best collaboration .
Slipset og sløjfen
Fred Perry er kendt for deres klassiske polo er og striktrøjer, og dem skulle Peter Jensen og hans team tage udgangspunkt i.
Men de faste rammer tiltalte ham.
»Det bedste var, at vi fik lov at gå i deres arkiver, hvor vi fandt et misprent fra 30 erne af deres logo med lauerbærkransen, som vi så brugte.« Derudover kom der albuelapper på striktrøjerne, poloen blev gjort smallere og fik tilført enten et smalt slips eller en butterfly i samme farve og materiale.
»Slipset og butterflyen er karakteristisk Peter Jensen - det var vores fingeraftryk på samarbejdet,« forklarer han.
Jysk nærighed
Tidligere har blandt andre Comme des Garcon samarbejdet med Fred Perry om Black Canvas -linjen, men Peter Jensens design er faktisk det, der har solgt allerbedst.
Efter i sin tid at have studeret på Danmarks Designskole blev Peter Jensen optaget på designskolen St. Martins i London.
En skole hvor mange af de store designere har gået, og hvor Peter Jensen i tre år har undervist i herretøj på master-delen.
»Den største glæde er, når man bliver jaloux på de studerendes arbejde, for så er det fordi, de har formået at udtænke noget, man ikke selv var i stand til. Når man får noget tilbage i stedet for at hele tiden at give, så er der noget ved at undervise.«
St. Martins kommer også op på spørgsmålet om, hvad der har haft størst betydning for hans karriere:
»Dér lærte jeg at være stolt over at designe tøj – i modsætning til på Dansk Designskole, hvor jeg havde en rektor, der mente, at møbeldesign var fint, og beklædning var noget for blondiner i underkjoler. I England er der en respekt for det håndværk, som det er at lave tøj,« siger Peter Jensen.
Men hans jyske baggrund har også spillet en stor rolle.
»Min businesspartner og jeg er nok lidt nærige. Vi sidder hårdt på pengene, og det tror jeg virkelig har hjulpet,« fortæller den anerkendte danske modedesigner.