De to store svenske virksomheder Ericsson og Volvo går sammen om at skabe en særdeles smart bil.
Det er det såkaldte Connected Vehicle Cloud-system, der i den nærmeste fremtid åbner for en række muligheder, der kan revolutionere forholdet mellem bil og ejer.
- For at sige det meget kort, så flytter vi stuen ind i bilen, siger Lars Tofft, administrerende direktør i Ericsson Danmark.
- Det er banebrydende på den måde, at vi integrerer wi-fi i bilen. Den leveres med internetadgang, og man får via skærme i bilen adgang til en del tjenester som internet, tv eller video-streaming.
Lars Tofft fremhæver desuden, at Ericssons aftale med Volvo er global. Det giver Volvo mulighed for at følge deres biler over hele verden og kommunikere med ejerne.
- Det gør, at Volvo kan forstærke deres relationer til kunderne. Og de kan gå proaktivt til værks.
- Man kan forestille sig, at bilen fortæller brugeren, at den har servicebehov, og man kan så straks onlinebooke tid hos mekanikeren, siger Lars Tofft.
Volvos biler med indbygget wi-fi vil på sigt også kunne samarbejde med føreren om trafikelementer.
- Over tid kan man også forestille sig, at bilen giver servicemeddelelser om kødannelser og ulykker forude og så straks finde en alternativ rute, fortæller Lars Tofft.
- Og man kan ligeledes forestille sig, at bilen vil samarbejde om, hvordan man kan optimere brændstofforbruget.
Og ligesom brugerne er vant til fra deres pc eller mac, så vil bilen automatisk kunne opdatere sig selv og på den måde tilbyde kunderne de nyeste funktioner.
- Står bilen stille i et par timer, så software-opdaterer den lige operativsystemet, og så får bilen nogle nye funktionaliteter. Det er nyt, siger direktøren, inden han slår fast om mulighederne ved Connected Vehicle Cloud-systemet:
- Det er kun fantasien, der sætter grænser.
Den svenske avis Expressen afslører desuden, at en tredje stor svensk virksomhed, Spotify, også lurer på at integrere deres streamingtjeneste i den smarte bil.
/ritzau/