Den amerikanske film- og seriegigant Netflix åbner sin tjeneste for de danske filmelskere i løbet af denne uge. Det oplyser Bloomberg News mandag efter et interview med Netflix' administrerende direktør.
Netflix sneg sig ind på det svenske marked og åbnede sin video on demand-tjeneste natten til mandag, hvor prisen er landet på 79 svenske kroner, 68 danske kr., om måneden for ubegrænset streaming af film og serier. Konkurrenten Viaplay, der også findes i Danmark, valgte i forlængelse af Netflix-åbningen at sænke prisen på sin tjeneste fra 99 skr. per måned til 79 skr. - det samme som Netlfix-tjenesten koster.
Tjenesten, som har taget USA, Storbritannien og Canada med storm, har i omegnen af 25 mio. kunder på verdensplan, og regnes for at være årsagen til at videoudlejningskæden Blockbuster gik konkurs i USA.
CEO og grundlægger af Netflix, Reed Hastings, siger desuden til Bloomberg News, at selskabet har "investeret voldsomt" og at virksomheden "aldrig har haft så meget indhold ved en lancering", som på det nordiske marked. Han siger desuden, at man ikke regner med at være profitabel de første to år, så koncernen er villig til at tage et langt, sejt træk i kampen om sofakunderne.
Video on demand har taget voldsomt fart i Danmark de sidste år, - ifølge TDC's regnskab for andet kvartal er antallet af udlejninger steget eksponentielt, så telekoncernen i 2009 udlejede 204.000 film, i 2010 467.000 film og i 2011 1,6 mio. film. I første halvår samlet udlejede TDC 2,2 mio. film.
Netflix har indhold fra 20th Century Fox, Sony Pictures Entertainment, Warner Bros. og Disney - det er endnu uklart, hvilke selskaber der skal være en del af tjenesten. Tjenesten lanceres som funktion til SMART-TV-løsninger, computere og mobile apps til både Android og iOS.