Mange danskere kan ikke læse en bog for deres børn. De har også problemer med underteksterne på en udenlandsk film og kan ikke leve op til arbejdsgivernes krav.
Omkring 800.000 voksne danskere læser og skriver dårligere end 9. klasses niveau, og det er et stort problem, siger pædagogisk konsulent i Undervisningsministeriet, Lars Lindahl.
- Mængden af ufaglærte job falder, og de krav, der er til skriftlig kommunikation vokser. Som hjemmehjælper skal du f.eks. kunne dokumentere skriftligt, hvad du laver ude i hjemmene, og det har flere problemer med, siger Lars Lindahl.
Han opfordrer alle til at lade sig læse-teste f.eks. på jobcenteret eller på VUC og bagefter deltage i et af de mange gratis kurser, der findes rundt om i landet. Undervisningen kan også foregå på virksomheden, hvor man får en lærer ud, forklarer Lars Lindahl.
Der er i alt 30.000 deltagere på læse, skrive og regnekurserne om året, og Undervisningsministeriets evalueringer viser, at dem, der kommer igennem, er rigtig glade.
- Folk siger: "Hold da op, nu kan jeg læse godnathistorie for mine børn og børnebørn, eller nu forstår jeg, hvad der står i sikkerhedsbeskrivelsen eller kan læse referatet af samarbejdsmødet på jobbet," siger Lars Lindahl.
Mangel på tid er én årsag til, at mange voksne ikke får gjort noget ved deres læse- og skriveproblemer. Noget andet er, at området er tabubelagt.
- Det er ikke specielt morsomt at sidde ved familiemiddagen som 40-årig og skulle sige, at man lige er startet på læsekursus, siger Lars Lindahl, der bl.a. har et tæt samarbejde med fagforbundet 3F.
Her har formand Poul Erik Skov Christensen kæmpet flere kampe for medlemmer, der kom ud af 9. klasse uden at kunne læse så meget som et Anders And blad.
- Vi kæmper meget for, at der gøres noget med medlemmernes læse og staveproblemer. Hvis vi skal sikre, at vores ufaglærte medlemmer er en efterspurgt arbejdskraft, når vi står ved indgangen til 2020'erne, skal vi bruge resten af dette årti til at give et kompetenceløft til de mange, så de kan klare udfordringerne, siger 3F-formanden.
Derudover skal der sættes ind med bedre undervisning i Folkeskolen, mener Poul Erik Skov Christensen. Det er formand for Danske Skoleelever Vera Rosenbeck enig i.
Hun er rystet over, at hver sjette elev i dag forlader skolen uden de fornødne kundskaber.
- Vi skal sikre opkvalificering til de 17 procent elever, der lige nu ikke er i stand til at læse, skrive og regne og som bliver betegnet som funktionelle analfabeter, der ikke er i stand til at tage en ungdomsuddannelse, siger hun.