Landets lastbilvognmænd er i oprør og truer med at flytte flere tusinde arbejdspladser til udlandet, hvis SKAT gør alvor af en særlig beskatning af udenlandske chauffører, der kører for danske vognmænd.
Udenlandske chauffører, der kører for danske vognmænd skal fremover betale 38 procent skat i Danmark, hvis de kører igennem Danmark.
Men kun for den del af turen der foregår på danske veje, og kun hvis turen er bestilt af en dansk vognmand.
Udenlandske virksomheder med udenlandske chauffører, der kører igennem Danmark, omfattes ikke af ordningen.
- Og derfor hopper kæden af, for det betyder, at udenlandske vognmænd får en stor konkurrencefordel, så de kan køre bort med vores kunder. Dermed risikerer vi at miste en milliardomsætning og flere tusinde gode job, siger direktør Jacob Chr. Nielsen fra vognmændenes brancheorganisation ITD, der har hjemsted i Padborg, til DR Syd
Han har bedt om et møde med skatteminister Holger K. Nielsen.
Derudover tager vognmændenes organisation kontakt til samtlige partiers skatteordførere.
- Normen i branchen er, at internationale chauffører kun beskattes i det land, hvor de er ansat. Med SKAT's udmelding er der lagt op til et bureaukratisk helvede, hvor fakturaer skal opsplittes, og hvor chaufføren vil ende med nitten i form af en dobbelt beskatning, som han selv skal forsøge at få modregnet i hjemlandet. Vinderne er de udenlandske vognmænd, som kan køre i Danmark med den selvsamme chauffør uden at være omfattet af ekstra beskatning, siger Jacob Christian Nielsen til DR Syd.