Otte farver. 22 linjer per side. 34 tegn per linje. Mere kan systemet ikke præstere. Men 55 danske kommuner er gået nye markedsføringsveje med gamle kunstner. De køber plads på TV2s tekst-tv.
Til kommunalvalget i dag er særligt én kommune gået amok i tekst-tv-forbrug. Guldborgsund i den sydøstlige del af landet har fyldt hele 35 undersider på deres tekst-tv-plads. Side 735 på TV2s tekst-tv bugner dermed af lokalinformationer om valget på Lolland og Falster og opdateres hele dagen med blandt stemmeprocenter fra de forskellige valgsteder.
"Nu har vi haft et par måneders erfaring med at bruge mediet, og den erfaring bruger vil fuldt ud her på valgdagen," fortæller kommunikationschef i Guldborgsund Kommune, Gudrun Pedersen, til Nyhedsbureauet Newspaq.
Der er en særlig grund til, at hun netop har valgt tekst-tv-platformen til særligt valgdækningsmedium.
"Langt de fleste danskere følger jo valget på tv, og så skal borgerne også kunne læse lokale nyheder dér. Resultaterne kommer naturligvis lige så hurtigt ud på vores hjemmeside, men vi sparer folk for at skulle rende fra tv til pc og tilbage igen for at kunne følge med," siger hun til Newspaq.
Gudrun Pedersen er godt klar over, at hun ikke just vinder årets IT-pris med sin kommunikationssatsning.
"Både når det gælder design og it, er det jo lidt af en 'flinteøkse' at bruge tekst-tv. Der er også særdeles stramme grænser for, hvor langt et budskab kan være. Til gengæld tror jeg på, at flinteøksen rammer plet i forhold til at få korte oplysninger let og hurtigt ud til borgerne; tekst-tv giver os kontakt med flere borgere, end andre medier gør," slutter Gudrun Pedersen til Newspaq.
Og den påstand har Gudrun Pedersen særdeles ret i. TV2s tekst-tv alene har faktisk 420.00 daglige brugere. I forhold til det kan selv den bedste avis nærmest godt pakke helt og aldeles sammen.