En dom fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol er gået Ungarn imod i en sag, der minder om den københavnske betalingsring.
Her havde man indført kørselsafgift på et stykke motorvej, hvorfor alle trafikanterne fandt nye veje uden om afgiften.
"Det betød, at der pludselig kom en masse trafik ud på en mindre landevej, og her anlagde en beboer en retssag for de gener, der havde medført,"fortæller ekspert i miljøret og EU-ret, professor Peter Pagh fra Københavns Universitet.
Ungarn blev dømt til at betale borgeren en erstatning, og den situation kan ramme Danmark, hvis betalingsringen betyder markant ændrede mønstre i folks transportvaner rundt om i hovedstaden.
Den dom chokerer Venstres hovedstadsordfører, Martin Geertsen.
"Det er jo ualmindeligt vanskeligt at overskue omfanget af det her. Det bliver vi selvfølgelig nødt til at have ministerens kommentar til, hvad han mener om det," siger han til Newspaq.
Dommen åbner mulighed for, at danskere ramt af betalingsringen kan gå til de danske domstole med lignende sager.
"Der vil man eksempelvis kunne anlægge sag for støjgener, markant øget trafikmængde, forurening, problemer med at der pludselig er parkerede biler overalt på vejen og medfølgende forringelse af ejendomsværdi," siger Peter Pagh.
Martin Geertsen vil gerne have klarlagt, hvad et væld af betalingsringssager kan komme til at koste staten.
"Sådan som det står her, kan det virke som en ualmindelig dårlig forretning med den betalingsring. Det er vi nødt til at bede regeringen om at grave dybere i og lave en konsekvensberegning af," siger Venstres hovedstadsordfører
Socialdemokarternes transportminister, Henrik Dam Kristensen, vil ikke fortælle, hvorvidt regeringen har gjort sig overvejelser om kommende retssager.
"Jeg synes, det er lidt rigeligt, at jeg skal forholde mig til en menneskerettighedsdomstolsafgørelse, jeg ikke kender. Vi har lavet en meget omfattende miljøundersøgelse," siger transportministeren til Newspaq.
Der verserer i øjeblikket en sag ved EU-domstolen om, hvorvidt begrebet om "miljø" i en vvm-udredning også omfatter ejendomsværdi. Her mener mange eksperter, at dommen vil fastslå, det forholder sig sådan. Og så kan det blive virkelig dyrt for staten.
"Hvis svaret er ja, har det den konsekvens, at hvis miljøvurderingen ikke belyser de økonomiske værdier for de borgere, der bliver berørt af betalingsringen, så er den ugyldig. Men jeg kan ikke vurdere, om den kan slå bunden ud af statskassen," lyder det fra professor i EU-ret, Peter Pagh.
Henrik Dam Kristensen vil fortsat ikke løfte sløret for, hvornår loven om betalingsringen bliver fremsat. Det skulle have været i slutningen af januar ifølge regeringens egne planer.
Læs mere om sagen, der truer betalingsringen med erstatningskrav