Droppede universitetet for tømreruddannelse: Uddannelsen giver mig overskud

21-årige Petter Madsen Kirkegaard oplevede en stor forskel, da han skiftede Foucault og Bourdieu ud med tommestok og sav. Han droppede universitetet for at starte på en erhvervsuddannelse.
Henter afspiller ...
For Petter Madsen Kirkegaard giver tømreruddannelsen mere overskud i fritiden. Foto: Julie Steenbuch Holt

For den unge håndværkerlærling Petter Madsen Kirkegaard var det den helt rigtige beslutning at droppe universitetet og starte på en erhvervsuddannelse i stedet. Valget faldt på tømreruddannelsen, og det har givet Petter Madsen Kirkegaard mere overskud.

- At skulle koncentrere sig om regnestykker og teori indimellem, at man går rundt og er fysisk aktiv, er meget nemmere. Jeg har på en helt anden måde følt mig frisk i hovedet og veloplagt, selv efter en lang arbejdsdag, siger han til Avisen.dk.

Han har aktivt valgt at få sig en håndværker-uddannelse. Det er der ellers mange unge, der styrer uden om, viser en ny opgørelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd

Frisk luft og sollys gør stor forskel

Petter Madsen Kirkegaard har ADHD og har døjet med tilbagevendende depressioner. Derfor virkede tømreruddannelsen som det naturlige valg, da den både indebærer fysisk aktivitet og sollys. Det gør, at han får overskud til at gøre de ting, der interesserer ham, uden for uddannelsen. En uge med virksomhedslagt undervisning gjorde udslaget.

Tilmeld dig gratis vores nyhedsbrev for flere nyheder.

- Jeg kunne virkelig mærke, hvor fedt det var at gå rundt udenfor og arbejde. Jeg blev gladere af det, siger Petter Madsen Kirkegaard.

Gymnasiet fremstillet som det naturlige valg

Før Petter Madsen Kirkegaard fandt vej til tømreruddannelsen, tog han studentereksamen og ad to omgange studier på RUC. Det virkede umiddelbart som det naturlige valg, og det var fra starten af et mål at komme i gymnasiet. Petter Madsen Kirkegaard endte med at have for meget fravær og måtte op i fuldt pensum. Han forklarer selv, at han klarede eksamenerne godt, men lige akkurat klarede sig igennem gymnasiet.

På RUC skulle det heller ikke vise sig at blive nemmere.

- Da jeg startede, kom jeg i en dårlig gruppe, og jeg havde også svært ved det pres, der var på studiet. Det var hårdt for mig at sidde hele dagen foran en computer, siger han.

Petter Madsen Kirkegaard endte med at droppe ud af RUC og var arbejdsløs et halvt år. Derefter startede han på samme uddannelse på RUC i håb om at have fået det bedre. Selvom han denne gang kom i en god gruppe, havde han stadig problemer med koncentrationen og måtte droppe ud anden gang.

- Jeg tænkte mig om, fordi nu var jeg droppet ud af den samme uddannelse to gange, og selvom det var det, der interesserede mig, så måtte jeg gøre et eller andet anderledes, siger Petter Madsen Kirkegaard.

Petter Madsen Kirkegaard havde fået at vide af sin psykiater, at motion er godt for dem med ADHD, og sollys er godt for dem med risiko for tilbagevendende depressioner. Derefter startede han på grundforløbet til tømreruddannelsen på NEXT Ishøj.

Overskud i hverdagen

Selvom dagene er fysisk hårde, gør det alligevel en forskel for Petter Kirkegaard Madsen. Fordi der er et tydeligt skel mellem at være i skole eller praktik og have fri, modsat universitetet hvor rammerne er mere frie, får han dermed overskud til at dykke ned i de ting, han brænder for.

- I min fritid kan jeg så lave de ting, der interesserer mig. Jeg er aktiv i politik, og jeg er også blevet aktiv i fagforeningen. Jeg har haft meget mere overskud til så at lave de ting i min fritid, siger han.

Der er dog også problemer ved erhvervsuddannelsen, som Petter Madsen Kirkegaard hæfter sig ved. Dem, han har mødt under sin uddannelse, har ikke haft de samme interesser som han.

- Jeg har fået nogle gode venner her, men der er bare ikke den samme interesse for politik, samfundet og filosofi her, som jeg har interesseret mig for og diskuteret med folk. Det har været vildt at opleve, fordi jeg altid har bevæget mig i universitetskredse, siger han.

Derudover ærgrer Petter Madsen Kirkegaard sig over, at der slet ikke er fokus på det sociale på skolen. På gymnasiet oplevede blandt andet han fredagsbar, elevråd, kor og musical.

- Der var helt vildt mange ting, man kunne engagere sig i og få venner ved (i gymnasiet red.). Her var der ingenting. Der var ikke engang en introuge. Det var virkelig mærkeligt. Det gik meget langsommere med at lære nogle at kende. De venskaber, jeg har fået, er virkelig sket i slowmotion i forhold til på gymnasiet, siger han.

Petter Madsen Kirkegaard tog derfor selv affære for at styrke det sociale på skolen. Sammen med en pige, der læser til smed, startede han et festudvalg. De fik stablet en fredagsbar og sågar en juleafslutning på benene. Desværre oplevede han ikke et lige så stort fremmøde som i gymnasiet.

- Det er virkelig ærgerligt, for det betyder noget for ens uddannelse, at der er et godt socialt sammenhold, og at der er gode muligheder for at få gode venner, siger han.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.