Der er ikke noget bedre end at vinde. Og når det oven i købet er i en lodtrækning, hvor man vinder på rent held, så er lykken nærmest gjort.
Det oplevede 15.000 Onfone-kunder torsdag eftermiddag.
I en glædelig mail til kunderne, der havde deltaget i en spørgeundersøgelse, stod der:
"Tak for din deltagelse i Onfones spørgeskemaundersøgelse. Du har vundet 100 kroner, som er indsat på din Onfone konto."
Armene røg i vejret hos kunderne, men lykken var kort. Det hele var én stor fejl
To timer efter vindermailen fik kunderne nemlig denne besked.
"Der er beklageligvis sendt en forkert email ud til en stor gruppe kunder - inklusiv dig. Vi må beklageligvis meddele, at du ikke har vundet, og der ikke er indsat 100 kr på din Onfone taletidskonto."
Man havde, i følge mailen, "trykket på en forkert knap", og ved en fejl sendt en vindermail ud til hele kundekartoteket. Den blev dog stoppet i farten, men da havde 15.000 kunder allerede modtaget mailen. Under 5.000 af dem havde reelt deltaget i spørgeundersøgelsen.
Desværre for de kunder, der måtte have været ude i en følelsesmæssig rutsjetur, er der ikke nogen hjælp at hente, hvis de ønsker at gøre krav på det beløb, de i første omgang havde vundet.
"I retspraksis tager man større hensyn til den, der vil lide et betydeligt tab ved at skulle opfylde en fejlagtig gevinstmeddelelse, end til den part, der har accepteret, at den tid man har brugt på undersøgelsen, måske vil være spildt," siger forbrugerjurist hos Dansk Erhverv, Lars Quistgaard Bay.
Hos Onfone beklager man oplevelsen kunderne har haft:
"Det var en uheldig menneskelig fejl, som vi selvfølgelig er dødkede af, men vi kan alle lave fejl," siger administrerende direktør, Morten Strunge.
Han fortæller, at de 15.000 kunder, der modtog mailen, ikke har fået telefonerne til at gløde:
"Der har været et par stykker, der var utilfredse, men de har været meget forstående og alt er godt igen," siger han.