The Departed
Instr. Martin Scorsese
Det er en speget diskussion – men afgørende for, om ’The Departed’ fortjente sin Oscar som årets bedste film, er den faktisk ikke.
For også selvom undercover-dramaet ikke var løftet direkte fra Hong Kong-hittet ’Infernal Affairs’ (2002), ville den stadig blot være god – ikke fantastisk. At Martin Scorsese alligevel endelig fik de gyldne statuetter, som han notorisk er blevet snydt for flere gange før, ligner mere en kammeratlig bodsgang for netop dét – i anledningen af, hvad der da indiskutabelt er Scorseses mest vellykkede værk i et dusin år.
Det giver altid streetcred at foretrække originalen, men ’The Departed’ kan nu sagtens matche ’Infernal Affairs’. Scorsese har taget (alle) begivenhederne fra forlægget, klistret en times forhistorie foran, en ekstra slutning bagpå, og så garneret med de typiske varemærker: overlegent håndværk, profan dialog og blodig vold. Resultatet er (meget) sjovere og lettere tilgængeligt. Men til gengæld ikke så intenst fokuseret som forlægget, ligesom Matt Damon og Leonardo DiCaprio kommer til kort i hovedrollerne, som henholdsvis panseren, der i virkeligheden er gangster, og gangsteren, der i virkeligheden er panser.
Hollywood-behovet for en klar kærlighedshistorie i forgrunden (de tre kvinder fra originalen er morfet til én, muldvarpene kan deles om) tæller heller ikke til fordel for ’The Departed’ – der omvendt har en balstyrisk Jack Nicholson som mafiaboss samt et par nyskrevne, kultklare biroller i Mark Wahlbergs bidske strisser og Ray Winstones heftige håndlanger. Og sådan kunne man blive ved – det må være en uafgjort!
Selvom ’The Departed’ altså ikke er rent genbrug, er det beskæmmende, at ’Infernal Affairs’ som tak for lån af spændingselementer og plot-skruetvinger, får sammenlagt fire et halvt sekunds kredit i baggrundsmaterialet. De to ’bag om’-dokumentarer er ellers bedre end gennemsnittet, spundet omkring henholdsvis den virkelige Boston-boss Whitey Bulger og Scorseses fornemmelse for gangsterfilm. Dertil en feature på små 20 minutter med slettede scener, introduceret af den ivrigt pludrende instruktør.