Morgenfriske seere kan måske allerede fra efteråret 2008 få et alternativ til Go morgen Danmark på TV 2. Programmet har stort set haft monopol på danskernes tv-forbrug i de tidlige morgentimer siden 1996, men den status vil TV3 nu udfordre.
Den kommercielle tv-kanal arbejder ud fra et koncept, der ganske enkelt lyder: Jo skørere, jo bedre .
»Der kunne jo eksempelvis være et indslag om kendte, der har tabt sig,« siger TV3 s programchef Morten Mogensen.
Han fortæller, at der kun vil komme et kort nyhedsreferat i TV3 s morgensatsning. I modsætning til i Go morgen Danmark , som har nyhedsudsendelser en gang i timen.
»Vi kommer til at tilbyde noget helt andet end TV 2. Vi vil gå efter seere, som ikke er vant til at se fjernsyn om morgenen. Dem vil vi så underholde efter devisen: jo mere skørt, jo bedre. Vores seere skal føle, at de får et energi-boost hver morgen.«
Personlige tv-værter
Jagten på de værter, som hver morgen skal kvikke danskerne op på TV3, er allerede gået ind. Morten Mogensen vil ikke gå nærmere ind på, hvilke navne der er i spil. Til gengæld fortæller han, at man leder efter et par værter, der ikke er bange for at tage udgangspunkt i sig selv. Forbilledet er den sjove og selviscenesættende vært.
»Værterne skal bruge det, de oplever i deres hverdag i udsendelserne, fordi det skaber identifikation hos seerne.«
Hold igen med følelser
Medieforsker Vibeke Pedersen er enig i, at strategien med de meget personlige værter muligvis er det, der skal til, for at TV3 kan snuppe seere fra Go morgen Danmark . Men hun advarer om, at de personligt engagerede værter kan give bagslag.
»Hvis værterne giver udtryk for politiske holdninger eller viser alt for mange følelser, opstår der en fare for, at seerne dropper programmet,« siger Vibeke Pedersen.
»Værterne må gerne være personlige, men som seer vil man også gerne have indtryk af, at de har styr på det. Den gammeldags journalistiske troværdighed kan man ikke bare smide ud,« siger hun.
TV 2 laver ikke om
Programansvarlig på Go morgen Danmark Henning Møller vil ikke udelukke, at TV3 kan opdyrke et helt nyt marked for morgen-tv i Danmark. Foreløbig holder TV 2 dog fast i deres gennemprøvede morgen-koncept, der dagligt har omkring 650.000 seere.
»Nu må vi se, hvad TV3 kommer med, men vi har succes med at lave klassisk morgen-tv, som man også kender det fra andre lande,« siger Henning Møller.