Den danske turismebranche har grund til at glæde sig på trods af bidende vinter og finanskrise.
I 2011 steg antallet af turistovernatninger nemlig med omkring 1.040.000 turistovernatninger, hvilket er en stigning på tre procent i forhold til 2010. Det skriver Danmarks Statistik nemlig i en pressemeddelelse.
Den positive tendens i dansk turisme skyldes ifølge markedsdirektør i Dansk Erhverv Mette Feifer, at feriehusudlejere har fået bedre fradragsvilkår, og for erhvervskunderne er en del af hotelmomsen blevet løftet.
"Hvis vi skal have en tilsvarende positiv turismeudvikling i 2012 kommer man ikke uden om at se på priserne, for det er dyrt at være turist i Danmark. Vi foreslår derfor, at man politisk gør op med de meget høje energipriser for turister, og at man indfører nogle ordninger, som fremmer vedvarende energi og energibesparelser inden for turisterhvervet. Det vil samlet set gøre det billigere og dermed endnu mere attraktivt at være turist i Danmark," siger Mette Feifer.
På trods af de mange ekstra overnatninger har hotellerne dog haft svært ved at se den ekstra turisme give udslag på bundlinjen.
Priskonkurrencen er nemlig så hård, at på bare tre år er prisen faldet med 15-20 procent, når man korrigerer for inflation.