Danske lokomotivførere overseer de røde lys. Sidste år modtog havarikommissionen 18 indberetninger om såkaldte signalforbikørsler, og i år er tallet allerede oppe på 13.
Dansk Jernbaneforbund mener, at de mange forseelser sker, fordi lokomotivførerne presser sig til det yderste for at leve op til det politiske og offentlige pres.
Transportministeren er rystet over, at eksempelvis stramme kørerplaner kan være skyld i den slags forseelser. Han vil nu bede Banedanmark om en redegørelse.
"Jeg er selvfølgelig overrasket, fordi vi må være meget opmærksomme på, at sikkerheden skal være i orden," siger Hans Christian Schmidt (V) til Newspaq.
Han er meget optaget af, at overtrædelser ikke sker, fordi medarbejdere føler sig presset.
"Hvis det er på grund af planlægningen af køreplanen, så må vi ind og ændre på den, og hvis det er presset på førerne, som er for højt, så må vi se på deres arbejdsforhold," siger ministeren, der vil afvente redegørelsen, før han vil tage yderligere tiltag.
Ministeren går dermed i rette med både Banedanmark og sit eget partis trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, som tidligere over for Newspaq har nedtonet sagen.