Manglende tid til transport mellem borgerne er et udbredt problem i hjemmeplejen. Det viser en ny medlemsundersøgelse fra FOA.
Her har 66 procent af de adspurgte svaret, at der ikke bliver afsat tilstrækkelig tid til transport mellem de enkelte besøg i kørelisterne. Derudover har 16 procent svaret, at der slet ikke er lagt transporttid ind i kørelisterne.
Den manglende transporttid i kørelisterne går i sidste ende typisk fra den visiterede tid hos de ældre. Det mener formand for social- og sundhedssektoren i FOA Karen Stæhr.
"Udregningerne på transporttiden er noget, kommunerne selv udfører, og det gør de meget sjældent i samarbejde med medarbejderne. Derfor er de ansatte nødt til at sjusse sig frem til, hvor de skal finde tiden, og så ender det desværre ofte med, at tiden går fra borgeren," siger hun til Fagbladet FOA.
Hun bakkes op af tal fra undersøgelsen. Blandt dem, der har svaret, at der ikke er tilstrækkelig tid til transport, tager 77 procent den manglende køretid fra den tid, der er afsat til borgerne. Derudover tager 42 procent tiden fra deres pauser, og 29 procent bliver længere på arbejde end planlagt.
Mange ansatte i hjemmeplejen med cykelruter ser sig derfor nødsaget til at bruge deres egen bil, fordi de ikke kan nå deres rute på cykel. 19 procent af dem, der har cykelruter, bruger altid deres egen bil, og yderligere 19 procent svarer, at de ofte eller nogle gange gør det.
Næsten alle dem, der vælger at køre i egen bil frem for på cykel, må selv stå for udgifterne, der er forbundet med det, hele 94 procent bliver ikke kompenseret økonomisk for det.
Formand for social- og sundhedsudvalget i KL Thomas Adelskov fortæller, at problemet skal løses lokalt.
"Det er en lokal ledelsesopgave at sikre, at der er køretid og den visiterede tid til rådighed. Samtidig er det også en ledelsesopgave at forklare personalet, hvilke forventninger og aftaler, som findes i lige præcis deres kommune. Der er nemlig forskel på, hvordan kommunerne håndterer køretider," skriver han i en mail til Fagbladet FOA.
Undersøgelsen er udført over to omgange. 845 deltog i første omgang og 774 deltog i anden omgang.