978.547 kroner.
Det får en enke i Sønderjylland nu i erstatning som følge af hendes mands død i en arbejdsulykke. Pengene kommer til udbetaling efter, at 3F har ført en erstatningssag mod den afdøde mands tidligere arbejdsgiver.
Det skriver Fagbladet 3F.
For arbejdsgiverens forsikringsselskab, Gjensidige, har nu erkendt, at Vognmandsfirmaet Allan & Jesper A/S var ansvarlig i forbindelse med dødsulykken. Gjensidige har givet 3F fuldt medhold i sagen, inden sagen ellers skulle afgøres i retten til efteråret.
- Det er en meget glædelig overraskelse. Jeg havde slet ikke tænkt, at sagen ville ende på den her måde. For Jakobs arbejdsgiver og forsikringsselskabet har hele tiden skudt deres ansvar ned, siger enke Jytte Platz Rasmussen og fortsætter:
- Vi har adskillige gange fået at vide, at lastbilen var nysynet 14 dage forinden ulykken, og at der ikke var nogen problemer med bilen. Men nu er det slået fuldstændig fast, at der var alvorlige problemer med lastbilen. Vi synes, at Jakob var uforskyldt i ulykken.
Hun og hendes afdøde mand, Jakob Platz Rasmussen, fik tre børn sammen.
- Pengene fra erstatningen er ikke det vigtigste. Det vigtigste er, at arbejdsgiveren har fået ansvaret for ulykken, siger 52-årige Jytte Platz Rasmussen.
Hjulet eksploderede
Da ulykken skete, var 50-årige Jakob Platz Rasmussen på arbejde. 3F'eren kørte i sin arbejdsgivers lastbil, som var læsset med grus. Pludselig eksploderede lastbilens højre forhjul på den midtjyske motorvej kort før afkørslen til Tørring. Lastbilchaufføren mistede herredømmet over bilen, der fortsatte ud i en kornmark. Trækkeren og anhængeren blev totalskadet. Førerhuset mast.
Jakob Platz Rasmussen døde af mange indre kvæstelser, viste embedslægens ligsyn senere. Ulykken fandt sted mandag 5. august 2013 omkring klokken 18.25.
I foråret 2016 kulegravede Fagbladet 3F dødsulykken. Fagbladet 3F kunne afsløre, at undersøgelsen af den forulykkede lastbil foretaget af en bilinspektør hos politiet viste, at trækkerens fordæk var "meget slidte". Og at dækmønstret på trækkerens forhjul var "minimalt" og på grænsen af en millimeter.
Fagbladet 3F kunne også afsløre, at Arbejdstilsynet slet ikke havde undersøgt arbejdsulykken - med henvisning til, at der var tale om en færdselsulykke. Mindre end to måneder efter arbejdsulykken, havde Arbejdstilsynet afsluttet sagen.
Blev aldrig til en sag
Ifølge Sydøstjyllands Politi blev der aldrig en sag efter arbejdsmiljøloven, fordi Arbejdstilsynet - efter at have modtaget politiets rapport om ulykken - skrev tilbage, at tilsynet "ikke vil foretage sig yderligere".
Politiet henlagde sagen - uden at afhøre det sønderjyske vognmandsfirma, rejse retslig tiltale eller udstede en bøde til firmaet.
Vognmandsfirmaet Allan & Jesper A/S har tidligere over for Fagbladet 3F afvist, at lastbilen var i uforsvarlig stand på ulykkestidspunktet. Der var ingen form for svigt fra vognmandsfirmaets side, mente firmaet.
Firmaets medejer Jesper Hansen er meget fåmælt om, at Gjensidige nu har fastslået, at firmaet var ansvarlig for ulykken:
- Det vil jeg slet ikke udtale mig om. Det må du tage med forsikringsselskabet, siger han.
Forsikringsselskabet Gjensidige har tidligere fremført over for 3F, at der var tale om et "hændeligt uheld", som vognmandsfirmaet ikke var ansvarlig for.
Om årsagen til, at Gjensidige nu anerkender vognmandsfirmaets ansvar for ulykken og betaler erstatningen til enken, skriver kommunikationschef hos Gjensidige Trine Andrup i en mail til Fagbladet 3F:
- Der blev under retssagen afholdt syn og skøn af en bilinspektør, der var udpeget af retten. Han bragte nye oplysninger frem om årsagen til ulykken. Det viser sig med overvejende sandsynlighed, at det var styringen, som var fejlindstillet.