Siden folkeskolereformen og dens lange skoledage trådte i kraft i sommeren 2014, er det blevet markant hårdere for rengøringsassistenter at nå at fjerne nullermænd, sølvpapirskugler og andet snavs efter ungerne. Skolerne bliver mere beskidte, fordi børnene er der i flere timer, og der er færre timer til rengøring, skriver Fagbladet FOA.
Én af dem, der mærker presset, er Nareerat Jensen, rengøringsassistent igennem seks år på Gerbrandskolen på Amager.
"Børnene sidder ikke bare i klasselokalerne mere. Toiletterne skal også gøres rent to gange dagligt. Før var det nok med en gang," fortæller Nareerat Jensen til Fagbladet FOA, mens hun fejer savsmuld sammen mellem høvlebænkene i sløjdlokalet.
Før reformen kunne en stor del af hendes opgaver klares, mens børnene ikke var på skolen. Eller mens de fik tavleundervisning. I dag skal alle hendes opgaver passes ind efter, hvornår børnene har frikvarter, time eller undervisning i særlige faglokaler - og selv da er det vanskeligt at nå det hele.
"Børnene er jo også ude på gangene og laver gruppearbejde og alt muligt andet, fordi de skal have en bedre undervisning," siger Nareerat Jensen, der derfor kan have svært ved at komme til med moppen.
Problemet med at nå alle opgaver går igen blandt rengøringsassistenter landet over, fortæller Berit Jakobsen, næstformand Kost og Service, FOA. Ud over den forlængede skoledag, er problemet, at mange kommuner har flyttet rengøringsfolkenes mødetid fra klokken fem til seks om morgenen for at spare et genetillæg. Dertil kommer, at klokken ringer ind på mange skoler et kvarter eller en halv time tidligere, for at børnene ikke skal få for sent fri.
"Bare et kvarter gør en enorm forskel. Man vil jo så gerne have, at gulvet er bare en smule tørt efter vask, før eleverne kommer ind. Ellers ser det forfærdeligt ud. Det hele sker i et hæsblæsende, forfærdeligt arbejdstempo," siger Berit Jakobsen.
I Kommunernes Landsforening (KL) anerkender man de udfordringer, skolereformen medfører. I forlængelse af overenskomstforhandlingerne i fjor har FOA, KL og 3F nedsat en projektgruppe, der skal undersøge, hvad der findes af gode løsninger, så de kan bredes ud til flere kommuner.
"Vi har en interesse i, at folkeskolen fungerer, så ud over, at vi kerer os om lærerne, så er vi også interesserede i konsekvenserne af folkeskolereformen for rengøringspersonalet," siger chefkonsulent i KL Jan Struwe Poulsen til Fagbladet FOA.