Tilliden til den offentlige service er i bund.
En ny Gallup-måling for Berlingske Tidende viser, at næsten to ud af tre danskere er utilfredse med organiseringen og effektiviteten af den offentlige service.
Samtidig viser målingen, at halvdelen af dem, der selv arbejder med at servicere borgerne, ikke synes, at servicen er effektiv nok.
Men tallet kommer ikke bag på formand for fagforeningen FOA, Dennis Kristensen, der organiserer en del af de utilfredse medarbejdere.
Han forklarer det høje tal med den store regulering og mange regler blandt de offentligt ansatte.
"FOA's medlemmer mener, at hvis arbejdet blev tilrettelagt på en anden måde, hvis de havde større mulighed for at få indflydelse på, hvordan tingene blev gjort og havde andre vilkår, så ville de kunne levere noget, der var bedre og levere noget mere," siger Dennis Kristensen til Newspaq.
På Christiansborg tager politikerne kritikken til eftertanke, men de konservatives politiske ordfører, Henriette Kjær, siger, at det i første omgang er de kommunale chefer og borgmestre, der skal blive bedre til at lytte til de ansatte.
"Hvis de ansatte har gode ideer til, hvordan man kan indrette den offentlige service mere effektivt, er det da bare med at lade sig inspirere," siger hun til berlingske.dk.
Gallup-målingen kommer blot en uge efter at Koldings kommunaldirektør, Ingemann Olsen, udtalte sig kritisk om effektiviteten i det offentlige.
Han fratrådte sin stilling i mandags efter sine bramfrie holdninger.