Tilbudsavisen gør dine indkøb dyrere
Vi er en nation af tilbudsjægere. Men ironisk gør tilbudsaviserne de daglige indkøb dyrere for os. Foto: AP/Keystone, Laurent Gillieron / POLFOTO
Når danskernes postkasser bliver fyldt med slagtilbud på bøffer og bleer, så er det faktisk med til at gøre varerne på hylderne dyrere.

De danske tilbudsjægere elsker dem. Men faktisk er Danmarks mest udbredte litteratur, tilbudsaviserne mere skade end gavn for forbrugerne.

Det skriver Politiken på baggrund af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens rapport om det hjemlige dagligvaremarked.

Ifølge rapporten er de danske dagligvarer otte til ti procent dyrere end i sammenlignelige EU-lande. Og en af forklaringerne er den særlige danske tilbudskultur med de husstandsomdelte tryksager.

"For at tjene de penge ind, som kæderne taber på at lave tilbuddene og trykke tilbudsaviserne, sætter de normalpriserne højere. Når varerne ikke er på tilbud, betaler forbrugerne ekstra for dem," siger Camilla Hesselby, kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, til Politiken.

Dagligvarekæderne udsender hver uge flere end 600 siders tilbudsaviser til landets postkasser og brevsprækkker.

Og det koster omkring to milliarder kroner om året - alene i tryk og distribution.

"Forbrugere, der ikke vil bruge tid på tilbudsaviser, betaler højere priser for deres dagligvarer. De, der går systematisk efter tilbuddene, kan spare nogle penge, men bruger til gengæld en masse tid på at læse tilbudsaviserne og gå fra butik til butik," siger Camilla Hesselby til Politiken.