Der er frit spil for vognmænd som Kim Phillip, som henter rumænske chauffører til Danmark og lader dem bo i deres lastbiler i tre måneder ad gangen.
Egentlig skal man tilbyde dem et ordentligt sted at sove, når de holder deres såkaldte regulære ugentlige hvil på 45 timer. Men i Danmark bliver der ikke uddelt nogen bøder, og det er unfair over for de vognmænd, der faktisk overholder loven. Det mener Magnus Heunicke (S), som er tidligere transportminister.
- Så har vi en regel, som man – sagt på godt dansk – kan skide højt og flot på uden konsekvenser overhovedet. Så snyder man jo alle dem, der overholder den regel, siger han.
For svært at kontrollere
Magnus Heunicke foreslog i foråret at indføre bøder for chauffører, der afholder deres ugentlige 45 timers hvil i lastbilens førerhus, men det afviste transportminister Ole Birk Olesen (LA).
Han understregede, at det allerede i dag er muligt at give bøder, men at det ikke sker, fordi det er meget vanskeligt at kontrollere, om chaufførerne afholder deres hvil i førerhusene. Det har de imidlertid kunnet finde ud af i Belgien i flere år, og for nylig har både Frankrig og Tyskland indført lignende kontroller.
Fra folketingets talerstol lovede Ole Birk Olesen derfor Magnus Heunicke at undersøge, hvordan de andre europæiske lande håndhæver forbuddet mod at holde det regulære ugentlige hvil i førerhuset.
Ifølge transportministeriet er den undersøgelse endnu ikke færdig her tre måneder efter. Men Ole Birk Olesen skriver i en mail til Avisen.dk:
"Jeg anerkender problemstillingen og er indstillet på at arbejde videre på mulige løsninger. Det kræver imidlertid et grundigt arbejde, og mit ministerium er i fuld gang med at se på det."
Tidsbegrænset parkering
En af de muligheder, som Transportministeriet er ved at undersøge, er tidsbegrænset parkering på rastepladserne, skriver Ole Birk Olesen. Men den ide falder ikke i god jord hos lastbilchaufførerne.
- Hvis man giver sig til at stresse chaufførerne rundt, så rammer man alle, også de chauffører der spiller efter reglerne. Så bliver vi nødt til at køre ud i et industrikvarter i stedet, hvor der hverken er toilet, bad eller mad, siger Robert Grandt, der er næstformand i Godschaufførernes Landsklub under 3F.
Problemer med de overfyldte rastepladser er opstået, fordi danske vognmænd henter østeuropæiske chauffører herop i månedsvis, mener han.
- Det er jo det, der er problemet. Formålet med det ugentlige hvil er jo, at man skal hjem til familien og holde weekend, siger han.
Derfor støtter Robert Grandt forslaget om at give bøder som i Tyskland, Frankrig og Belgien.
- Det behøver ikke være så svært. Vi skal i forvejen bevise, at vi overholder reglerne for køre og hviletid, og man kan bare bruge det samme system til at undersøge det regulære ugentlige hvil, siger han.
Den mulighed synes Magnus Heunicke, at det er 'uhyre interessant' at kigge nærmere på.
- Og så synes jeg, vi skal se at finde ud af, hvordan de gør i Tyskland. Der kører langt flere lastbiler på den tyske Autobahn, end der gør i Danmark, så hvis de kan finde ud af det, så tror jeg også, at vi kan, siger han.