”Vi tager ikke noget gebyr, fordi vi har et princip om, at der skal være mindst én gebyrfri betalingsform for kunden.”
Sådan sagde Telenor-direktør Peter Berg til Politiken i juli i fjor, da konkurrenten Telia til stor forargelse for kunder og forbrugerorganisationer begyndte at opkræve penge for, at kunderne kunne betale Telia penge via PBS.
Slut med gavmildhed
Men nu er gavmildheden slut hos landets andenstørste mobiltelefoni-udbyder, Telenor. Vilkårene ændres til ulempe for flere hundrede tusinde kunder, der betaler via PBS.
Fra maj koster det kunderne penge at få lov til at betale via PBS. Lige præcis 5,32 kr. om måneden svarende til 63,84 kr. årligt.
Med et snuptag får Telenor altså et ekstra antal millioner kroner i kassen.
"Urimeligt"
Og det er en helt urimelig måde at tjene penge på, siger Vagn Jelsøe fra forbrugernes interesseorganisation, Forbrugerrådet.
”Det er ikke et gebyr, men en skjult prisforhøjelse. Det er ikke uden omkostninger at have kunder. Skal kunderne også betale gebyr for Telenors personalekantine og for rengøring hos Telenor,” spørger han.
PBS er irriteret
Det irriterer leverandøren af betalingsløsninger, PBS, at Telenor er begyndt at sende regningen videre til forbrugerne.
”Vi undrer os over de virksomheder - herunder Telenor - der vælger at opkræve et sådant gebyr. For med betalingsservice lettes deres administrative rutiner, samtidig med at de får sikkerhed for, at kunderne betaler deres regning til tiden,” siger Søren Winge, pressechef i PBS.
Han mener – ligesom Forbrugerrådet - at det bør være gratis.
”Vi ser faktisk, at nogle kreditorer giver folk rabat, fordi det øger sikkerheden for, at betalingen finder sted.
PBS-gebyr
”Og vi er kede af, at vort navn skal indgå i det, som nogle kreditorer kalder et ” PBS-gebyr”, men som reglerne er nu, må vi leve med det,” siger Søren Winge.
Telenor er under navnet Sonofon tidligere blevet politianmeldt for at reklamere med vildledende priser.
Og nu kan Telenor igen være på kant på lovgivningen. Ifølge loven og Forbrugerombudsmandens teleretningslinjer skal udbyderne oplyse alle de omkostninger, der er knyttet til et abonnement i hele bindingsperioden, og de skal anføres som en samlet pris – den såkaldte mindstepris.
Skjult gebyr
Men i over 200 Telenor-butikker og på nettet undlader Telenor at indregne det nye gebyr i de priser, der angives på prisskiltene.
”Hvis det virkelig passer, at Telenor ikke medtager gebyret, så sløres de reelle priser, og den går ikke,” siger Vagn Jelsøe, Forbrugerrådet.
Læs Telenors svar: Kunderne kan frit forlade os