I teenagerens verden kan en lille diskussion pludselig ændre sig til det helt store skænderi. Mor og far er dumme, og de forstår slet ingenting. Eller også er det teenageren selv, der har svært ved at forstå mor og far?
Det kunne det i hvert fald tyde på, hvis man kigger nærmere på hjerneforsker Sarah-Jayne Blakemores videnskabelige forsøg.
Dem kan du høre mere om i en spændende TED-video hos Videnskab.dk.
De viser nemlig, at teenagere er dårligere til at sætte sig i andres sted end voksne mennesker. Det skyldes, at hjernen endnu ikke er færdigudviklet.
»I teenagealderen begynder hjernen faktisk at fjerne forbindelser i pandelapperne i hjernen. Det kan lyde som en dårlig ting, men faktisk 'rydder hjernen op' ved at fjerne de forbindelser, der ikke skal bruges til noget.«
Læs også hos Videnskab.dk: Hjerneforskning afslører: Derfor ’spøger’ det, når du er alene
»På den måde er der ikke så mange forvirrende signaler i den voksne hjerne, som i teenagerens,« fortæller Sarah-Jayne Blakemore.
I pandelapperne ligger vores bevidsthed. Det er også her, vi planlægger vores tid, styrer vores sociale opførsel og holder uhensigtsmæssige impulser, som for eksempel en pludselig lyst til at bryde ud i sang, tilbage.
Men det er ikke den eneste del af hjernen, som er anderledes i teenageårene. Det limbiske system, som styrer vores følelser og belønnelsessystem, er også overfølsomt hos teenagere.
Læs også hos Videnskab.dk: Tag testen: Har du en effektiv hjerne?
»Det forklarer også teenageres risikosøgende adfærd. De får simpelthen en større lykkefølelse, et større kick, ud af at tage chancer, end voksne mennesker gør. Samtidig virker følelser også stærkere,« forklarer Sarah-Jayne Blakemore.
I et forsøg lod Sarah-Jayne Blakemore teenagere i forskellige aldersgrupper løse opgaver. De fik et billede af en reol med en række objekter, s åsom biler, bøger og andet.
Bag reolen stod en fiktiv person, som kun kunne se nogle af tingene i reolen. I opgaven skulle teenagerne forklare den fiktive person, hvilke ting, der var i reolen, samtidig med de tog højde for, hvad personen selv kunne se.
Læs også hos Videnskab.dk: Sådan bliver du fantastisk god til at huske
I en anden opgave skulle teenagerne blot forklare, hvad de selv kunne se i reolen. Teenagerne lavede mange flere fejl, når de skulle hjælpe en anden person, end når de blot skulle tage højde for, hvad de selv kunne se.
Sarah-Jayne Blakemore satte også en gruppe voksne til samme opgave, og de lavede langt færre fejl end teenagerne, når de hjalp den fiktive person.
Forsøget viste også, at de ældste teenagere, der var omkring 18 år gamle, lavede færre fejl end de yngre. Altså skete der langsomt en udvikling gennem teenageårene.
Læs også hos Videnskab.dk: Teenagere kan løbe sig til højere IQ