Så sent som i sidste uge ville bestyrelsesformanden for Folketeatret Jens Wittrup Willumsen ikke udelukke, at en tvangslukning af hans eget teater kunne komme på tale.
Sammen med resten af teatret på Nørregade var han så fortørnet over et »trusselsbrev« fra paraplyorganisationen Københavns Teater, at al snak om fusion med Det Danske Teater blev fejet af bordet. En uge efter lyder der derimod andre og mere imødekommende toner fra bestyrelsesformanden. Folketeatret indvilger nu i at fusionere med turnéteatret Det Danske Teater, fordi ledelsen har fået otte punkter trumfet igennem over for Københavns Teater.
Ifølge Jens Wittrup Willumsen har ønsket om at se Folketeatrets teaterchef Malene Schwartz som bestyrelsesformand for det fusionerede teater vejet tungt.
»Det er også vigtigt, at der nu er en implementeringsfase i fusionsaftalen, hvor medarbejderne, der til daglig knokler på Folketeatret, kan sige fra, hvis de ikke vil på turné,« siger Willumsen. Han indrømmer, at bestyrelsen bag Folketeatret har presset situationen til det yderste og tilføjer, at det drejede sig om at: »Få nogle bedre kort på hånden.«
»Det har dog hele tiden handlet om at få Københavns Teater til at droppe fusionsplanerne,« siger Willumsen. Med fusionen af de to teatre til det, der fra 1. juli 2007 kommer til at hedde Folketeatret.dk ser det ud som om, at bestyrelsen i Københavns Teater nu endelig kan ånde lettet op efter flere måneders tumult. Intern strid og balladen om de svenske ansættelser på Betty Nansen Teatret har ellers givet paraplyorganisationen dybe ridser i lakken. Teaterforsker ved Københavns Universitet Stig jarl er efter den sidste fusion fortrøstningsfuld.
»Bestyrelsen i Københavns Teater er, som den ser ud i dag, stærk og fornuftig, og der er en dominans af ansvarlige teaterfolk,« siger Stig Jarl.
Uklar magtfordeling
Til gengæld forudser han, at den uklare magtfordeling mellem de enkelte bestyrelser på teatrene og Københavns Teater fortsat kan give problemer.
»Det er stadig uklart hvor meget magt Københavns Teater har over for de enkelte teaterbestyrelser, så der vil fortsat køre et magtspil.«
»Og så har Københavns Teater i fremtiden en pædagogisk udfordring med at forklare strategien på en måde, så alle forstår den. Det har hidtil ikke altid været tilfældet,« siger Stig Jarl.