Tal R tropper op på Louisiana med slidt kasket og tyggegummi. Men selvom han ligner en gadedreng, skal man ikke tage fejl. Når han åbner munden, taler han et dannet sprog, og ordene er reflekterede. Selvom han prøver at sno sig udenom, bliver han tændt, når han skal sætte ord på maleriet:
»Det er mit sprog. Min funktion i samfundet er at beskrive, hvad det vil sige at være menneske, og hvorfor vi har alle de her besværlige følelser som længsel, vrede, og angst. Når man ser mine billeder, er det ikke min opgave at gøre beskueren klar. Tværtom, for tingene er nu engang komplicerede. Jeg vil gerne skabe en kløft i folks opfattelse, så der bliver plads til at undre sig,« forklarer han, mens han mageligt slænger sig i sofaen.
»Jeg kan kun tage mit job alvorligt, hvis jeg tror på, at folk får noget med hjem, og jeg vil godt give alle en doggybag med,« fastslår han og konstaterer, at det da egentlig var et meget godt ord, han fandt der.
»Kunstens job er at byde op til lanciers og så smide nogle uforudsigelige trin ind. Man tror, det hele er, som det plejer, men så sker der noget. Som kunstner kan man både blæse og have mel i munden. Man er nødt til at komme væk fra sig selv for at kunne finde tilbage til sig selv,« forklarer han.
Ud af hængekøjen
Og den bevægelse ses i hans malerier:
»Jeg maler ud fra den bagage, jeg har med mig gennem livet. Men når jeg kommer i gang med et billede, er bagagen også det første, jeg giver et los. Billedet viser det los. Det, man må give fra sig for at komme videre. Ellers åbner billedet sig ikke, og så sker der ikke noget. Så ville det være som at ligge i en hængekøje. Men den skal man ud af, hvis der skal ske en udvikling.«
Det er en opskrift, som har givet ham succes. Tal R bliver kaldt maleriets fornyer, og der er ventelise på hans malerier, hvor prisen ligger omkring 650.000 kroner, fortæller udstillingens kurator Anders Kold.
»Hans udstilling på Louisiana betyder et ryk op i klassementet, fordi han bliver indlemmet i samlingen. Det batter mere, når et kunstmuseum køber et maleri, end når hr. og fru Jensen gør det,« siger Anders Kold.
Tal R synes, det er fedt, at alle slags mennesker køber hans kunst. For hans malerier kan tilegnes af alle, både børn og kunstkendere. Også kongefamilien har taget Tal R til sig – han er en af en gruppe håndplukkede kunstnere, hvis værker skal hænge i Kronprins Frederik og Kronprinsesse Marys bolig på Amalienborg.
Fire pinde og et lagen
»Jeg ser maleriet som en lunchbox, det er forskelligt, hvad vi vælger at tage til os. Der er altid en åbning, noget alle nemt kan se, og en titel der lægger et spor. Når man kan håndtere det, så kan man begynde at se det ekstraordinære,« siger han og forklarer, hvorfor han har valgt maleriet som sit kunstneriske udtryk:
»Maleriet er jo fantastisk. Det er i sig selv helt primitivt, men man kan sige så meget med det. Det er jo kun fire pinde, et lagen og en gang makrelsalat.«
Han er født i 1967; Tel Aviv, hedder Tal Rosenzweig, og har boet i København, siden han var et år gammel.
Han er uddannet fra Kunstakademiet i København i 2000 og har siden fået flere priser, blandt andet Carnegie Art Award.
Han er gift og har tre børn.
Hans udstilling The Sum kan ses på Louisiana i Humlebæk indtil 2. december og fortsætter herefter til Maastricht.