Du har god grund til at tjekke din kassebon, når du forlader supermarkedet.
For ofte stemmer det, du har betalt, ikke overens med prisen på tilbudskiltet eller i tilbudsavisen.
Det skriver 24timer.
I en undersøgelse, som analyseinstituttet YouGov har foretaget for avisen, siger 52 procent af danskerne, at de i løbet af den seneste måned har haft en bon, der ikke stemte.
81 procent af deltagerne melder, at de er kommet til at betale for meget for deres varer.
"Vi får mange henvendelser fra folk, der undrer sig over, at de gentagne gange oplever en anden pris på bonen, end det, der står på skiltet. Og så er der boner, der ikke stemmer overens med det, der står i tilbudskataloget," siger Mette Boye, afdelingschef i Forbrugerrådet til Newspaq.
I Coop, som driver 1.200 Superbrugsen, Dagli'brugsen, Kvickly, Irma og Fakta rundtom i landet, tror informationsdirektør Jens Juul Nielsen ikke på resultaterne af 24timers undersøgelse.
"Jeg tror, erindringen spiller folk et puds. Der er ingen tvivl om, at der sker fejl med bonerne, men slet ikke i det omfang. Vi registrerer de klager, vi får fra vores kunder, og det er slet ikke så mange," siger Jens Juul Nielsen til 24timer.
Mette Boye fra Forbrugerrådet opfordrer kunderne til at konfrontere butikkerne med fejlene. Der er ikke meget andet at gøre, konstaterer hun.
"Pudsigt nok er de fejl, man opdager sjældent til gavn for en selv. Så jeg vil opfordre folk til at tjekke bonen og gå tilbage og klage. Hvis det sker igen, så synes jeg, man skal tage kontakt til butikken," siger Mette Boye til Newspaq.