Supermarkederne flår forbrugerne

Vær på vagt, når du triller rundt med indkøbsvognen i supermarkederne. Danske forbrugere bliver flået, når de køber ind.
Se dig for, når du handler.
Se dig for, når du handler. Foto: www.colourbox.com

Vi forbrugere bliver snydt, når supermarkederne sælger varer i små mængder til kilopriser.

24timer skriver i dag, at de færreste opdager, at eksempelvis 95 gram langtidsholdbare brødcroutoner og luft sælges til en kilopris på 210 kroner. Ifølge en ekspert indeholder posen dog næppe råvarer for mere end en femmer.

De høje priser ryster Klaus Melvin, leder af forbrugerorganisationen Aktive Forbrugere, som mener, der mangler konkurrence på markedet.

"Det her er forkasteligt, grådigt og grotesk. Det skyldes den ringe konkurrence på fødevarer i Danmark. Ellers kunne supermarkederne ikke slippe af sted med det," siger han til avisen.

Klaus Melvin henviser til en rapport fra Konkurrencestyrelsen. Den afslører, at hver dansker årligt betaler 15-20.000 kroner for meget for deres fødevarer.

Det er typisk supermarkederne, som scorer den store fortjeneste på de dyre fødevarer. Derfor har de ingen interesse i at sænke priserne.

"Koster et produkt 100 kroner, tjener supermarkedet typisk 50 procent, altså 50 kroner, mens resten går til forædling, distribution, mellemforhandlere, emballage, produktudvikling, markedsføring, branding, afgifter og moms," forklarer Henning Otte Hansen, der er ph.d. og cand.merc. ved Fødevareøkonomisk Institut på Københavns Universitet.

Forbrugerne har meget svært ved at gennemskue priserne. Eksperterne opfordrer derfor til yderligere opmærksomhed på kilopris samt på prisforskellene fra supermarked til supermarked.

Kilde: 24timer

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.