Det er nemt at lade sig lokke af tilbud, når man svinger indkøbskurven i supermarkedet. Også selvom man kun sparer 50 ører.
24timer skriver i dag, hvordan supermarkederne flyder over med tilbud, hvor besparelsen er så lille, at det næsten er komisk. Men kunderne lader sig alligevel friste.
"Det handler om psykologi. Folk lægger ikke mærke til, hvor meget de sparer, bare de sparer noget," siger CBS-lektor og forbrugeradfærdsforsker Marcus Schmidt til 24timer. Han forklarer, at den typiske forbruger kun kan overskue få informationer i et supermarked, og det udnytter butikskæderne.
Ofte er der tale om mængderabatter, og konsekvensen er, at vi tit kommer hjem med mere i indkøbsposen, end vi regnede med. Det betyder blandt andet, at mange fødevarer når at blive dårlige, inden vi får dem spist. Og så har vi i sidste ende ikke sparet noget.
Supermarkederne afviser, at de vildleder kunderne med rabatter.
"Vi vil gøre det, vi kan, for at sælge mest muligt. Vi er på et marked, hvor der er mange om buddet. Og hvis man kigger på forbrugeradfærd, er det vigtigt for kunden, at man har det, man skriver, og at de ved, hvad de skal betale. På et skilt er prisen vigtigst - mængde og hvad man sparer kommer i anden række," siger administrerende direktør i SuperBest, Frank Sørensen til 24timer.
Kilde: 24timer.