Målet var at få 800 i gang med en uddannelse som voksenlærlinge. Men det endte faktisk med, at 1.026 ledige over 25 år nu har fået en voksenlærlingeplads.
Dermed har en landsdækkende kampagne, ’Bliv klædt på’, været en langt større succes, end nogen af de medvirkende havde håbet på. Bag kampagnen har stået fire a-kasser, AK-Samvirke og beskæftigelsesregionerne. Den har løbet fra sommeren 2012 og indtil nu.
Direktør i AK-Samvirke Verner Sand Kirk glæder sig over, at a-kasserne med kampagnen har vist, hvad de er gode til, og hvad de kan bidrage med i den fremtidige beskæftigelsesindsats.
”Voksenlærlinge er ikke et felt, som a-kasserne traditionelt har arbejdet særlig meget med. Men vi tænkte, at vi måtte kunne bidrage og satte os sammen med beskæftigelsesregionerne for at aftale, hvordan vi kunne give den en skalle. Og det er lykkedes vældig godt,” konstaterer han.
Stærkt ned ad bakke
Det er ellers gået stærkt ned ad bakke med antallet af voksenlærlinge de seneste år, som det fremgår af Ugebrevet A4 i dag, selv om alle er enige om, at det er forbilledlig ordning.
Men med en opsøgende og vedholdende indsats kan det godt lykkes at få etableret udannelsespladser, viser kampagnen. Og her har a-kassernes kontaktnet og kendskab til arbejdsmarkedet den enkelte ledige været afgørende, mener Verner Sand Kirk.
Succes skal følges op
Nu er det vigtigt, at kampagnens gode resultater følges op, mener regionsdirektør i Beskæftigelsesregion Syddanmark Karl Schmidt.
”Vi skal også fremadrettet have fokus på at få ledige til at gennemføre en voksenlærlingeuddannelse. Der er derfor brug for, at både jobcentre og a-kasser bruger mulighederne målrettet,” siger han.
De fire a-kasser, som deltog i kampagnen er 3F, HK, Dansk Metal og DANA. 3F har skaffet 456 ledige i voksenlære, mens HK har fået 277 ledige i gang. Dansk Metal har bidraget med 52 og DANA med 4 aftaler, mens AK-Samvirke har fået 162 aftaler på plads.