Det kan være svært at flytte hjemmefra og skulle stå for husleje samt køb af mad og bøger til studiet. Det kan Forbrugerrådets gældsrådgivning skrive under på, for her ringer flere og flere studerende ind for at få hjælp.
- Det bekymrer os, at de ender i en situation, hvor de er nødt til at søge hjælp. Og det er rigtigt svært som ung at komme ud som ny forbruger - i hvert fald med eneansvar for hele ens økonomiske situation, siger Forbrugerrådets formand Anja Philip.
Gældsrådgivningen er en forsamling af bankrådgivere, økonomer, socialrådgivere eller jurister, der alle arbejder frivilligt og ulønnet. I 2010 var tre procent af de folk, der ringede for at få hjælp, studerende. Sidste år lå tallet på ni procent.
Forbrugerrådet er gået sammen med Danske Studerendes Fællesråd og søger satspuljer til at udvide den gratis gældsrådgivning:
- Det kan være svært at overskue, hvordan man får balance i sin økonomi. Og så sker der desværre det, at mange forfalder til at tage nogle hurtige lån - kviklån - rundt omkring, siger Anja Philip og fortsætter:
- De får ikke nogen ordentlig rådgivning om, hvad det er for et lån, de tager i deres specifikke situation. Og lige pludselig har man klattet penge rundt, siger hun og fortæller, at rådet har lavet et studentermedlemskab, der omfatter de unges behov.
Tallene fra RKI bekræfter udviklingen. I dag er omkring 50.000 unge under 30 år opført som dårligere betalere. Det er en stigning i antallet siden 2008 på cirka 10 procent. Og en undersøgelse fra Danske Bank viser, at de unge ikke ved nok om økonomi.
- Der er mange, der ikke ved, hvad en rente er. Eller kan skelne mellem et godt og et dårligt lån. Så der er et behov for, at samfundet giver de unge en privatøkonomisk uddannelse, siger Anja Philip.