En mulig storkonflikt der vil lamme togdriften i Danmark er under opsejling. Dansk Jernbaneforbund har opsagt alle aftaler med DSB, og løses den knude ikke, kan togene gå i stå.
"Jeg kan bekræfte, at jeg har modtaget et brev fra Dansk Jernbaneforbund. Jeg lægger stor vægt på at have et godt forhold og en god tone med de faglige organisationer i DSB. Dansk Jernbaneforbund organiserer en stor og vigtig del af DSB's medarbejdere, og vi har altid haft et godt samarbejde, som bør fortsætte. Jeg har haft møde med formanden for DJ og håber på en forsat konstruktiv dialog. Det vil jeg gøre mit til, og det er jeg sikker på, at DJ også vil," skriver konstitueret direktør i DSB, Klaus Pedersen, i en mail.
Han vil ikke interviewes på bånd, og DSB vil ikke oplyse mere, end hvad der står i den meget kortfattede mail.
Men Nyhedsbureauet Newspaq erfarer, hvad en del af konflikten konkret handler om
Der er optræk til massefyringer i DSBFirst, og her er det danskerne, som ser ud til at ryge ud.
"Ifølge overenskomsterne er det lettere at skille sig af med danske lokomotivførere end svenske," fortæller en central kilde hos DSB til Newspaq.
Han mener, det er det forhold, der har fået Dansk Jernbaneforbund til at eksplodere.
"Vi har vidst i noget tid, at der var en konflikt på vej. Men det kommet dog alligevel noget bag på os, at det lige netop sker i dag," oplyser kilden.
Hos DSB frygter man samtidig Dansk Jernbaneforbunds midler i konflikten, indtil en eventuel strejke bryder ud.
Sidst der var ballade mellem DSB og fagforeningen, gik det hårdt ud over S-togsdriften.
"Pludselig havde næsten alle S-togene periodiske bremsefejl, hvor lokomotivførerne stoppede ved en station og kaldte centralen op. Efter lidt tid virkede toget så alligevel pludselig problemfrit, og det kunne køre videre med stor forsinkelse, indtil det så måtte stoppe igen. Det lammede næsten S-togstrafikken, men historien slap vist aldrig ud i pressen," siger DSB-kilden.
Det er i øjeblikket ikke muligt at få en kommentar fra ledelsen i Dansk Jernbaneforbund.