Den tyske discountkæde Lidl siger farvel til 10 millioner plastikposer og goddag til papirposer, skriver Berlingske.
Kunderne vil således være med til at spare 300 ton plastik årligt.
Udfasningen af de mange ton plastik vil ske i løbet af næste år, hvor kunder, udover muligheden for at købe en mulepose til 20 kroner, fremover får muligheden for at bære varerne hjem i bæredygtige FSC-certificerede papirposer.
Det er ikke Lidl, som presser papir- og muleposer ned over hovedet på kunderne, men kunderne, som efterspørger alternativer til plastikposer.
- Vi oplever, at vores kunder er meget oplyste om debatten om plastik og efterspørger alternativer til plastikposerne. De har henvendt sig både i butikker, på Facebook og i vores kundeservice. Så derfor har vi valgt at tage skridtet fuldt ud, siger Tina Kaysen, der sidder med Lidl Danmarks samfundsansvar, til Berlingske.
Som en af de store kæder i Danmark rykker Lidl således nærmere en trend, som efter de seneste års debat om plastik i naturen - og specielt i verdenshavene - har betydet, at lande som Frankrig, Kenya og Rwanda har forbudt plastikposer, mens man i New York går forsigtigere til værks og har indført betaling for de tynde engangsplastiskposer med en forventning om, at forbruget dermed vil falde.
- Det er ti millioner plastikposer, som vi ikke tilbyder til vores kunder mere. Vi gør det, fordi vi arbejder med forskellige CSR-tiltag (Corporate Social Responsibility, red.), og miljø er et af de essentielle områder. Vi ønsker ikke, at vores plastikposer risikerer at ende i naturen, hvor de er til gene for dyreliv og miljø. Samtidig oplever vi, at der er en global debat i øjeblikket, hvor der er fokus på problematikken om plastik i verdenshavene og i naturen, siger Tina Kaysen til Berlingske.