Knap to tredjedele af de danske lønmodtagere har en profil på sociale medier som Facebook, Twitter og LinkedIn.
Det viser en ny undersøgelse, som vikar- og rekrutteringsbureauet Randstad har gennemført i flere lande.
Og det er en god ide at have en profil, fastslår Marc Dulong, der er direktør i Randstad Professionals og står for rekruttering af ledere og specialister.
Især hvis man er jobsøgende og skal til samtale, kan man godt regne med at blive googlet af en kommende chef.
"Det er blevet kutyme, at man som arbejdsgiver lige tjekker, hvem det er, man skal mødes med. Ligesom man tog en reference i gamle dage fra tidligere arbejdsgiver. Hvis man så har en opdateret profil, er det i hvert fald ikke et minus," siger Marc Dulong til Newspaq,
De sociale medier spiller en stadigt større rolle i erhvervslivet, når det gælder om at finde de rette kandidater til specifikke job, fastslår Marc Dulong.
"Vil man profilere sin egen markedsværdi og fortælle omverdenen, hvem man er, og hvad man har opnået, så er det klart den rigtige vej at gå," siger han og understreger, at det ikke er lige meget, hvad man skriver på de sociale sider.
"Et medie som Facebook er mere privat, og man skal tænke sig om, hvad det er, man lægger ud af billeder og andet. For det er ikke så heldigt, hvis ens LinkedIn profil er fuldstændig modsat ens Facebook-profil," siger Marc Dulong.
Selvom 69 procent af danskerne har en profil, er det relativt lidt i international målestok og placerer os langt nede på listen - som nummer 18 blandt 29 lande.
Chile topper listen, idet 92 procent af de chilenske lønmodtagere har en profil. Grækenland topper blandt de europæiske lande. Japan ligger sidst med en beskeden andel på 43 procent.