25.000 kroner. Så mange penge blev Sanne Jørgensen snydt for af sin tidligere arbejdsgiver, Ida Service i Esbjerg, da hun skiftede job. Men da hun bad om hjælp hos Det Faglige Hus, som hun havde været medlem af i en årrække, fik hun en kold skulder.
"Sagsbehandleren sagde til mig: "Nu gider jeg ikke sidde med den her sag længere" og smækkede røret på. Da jeg talte med advokaten, sagde han, at jeg selv var skyld i det her og smækkede røret på," fortæller den 50-årige rengørings- og serviceassistent.
Det Faglig Hus stormer frem, blandt andet med sloganet om, at fagforeningen har landets bedste advokater. Men de ville ikke hjælpe Sanne Jørgensen. Det ville de til gengæld hos den konkurrerende fagforening 3F, som førte Sanne Jørgensens sag og skaffede hende 7.000 kroner i manglende løn og 18.000 kroner i feriepenge, som den tidligere arbejdsgivere tilbageholdt.
Trampet på
"Jeg fik at vide, at jeg fik den samme gode service, men til billigere kontingent. Hvis jeg kunne få den samme service, kunne jeg jo ligeså godt skifte og spare næsten 500 kroner om måneden," siger Sanne Jørgensen.
I dag fortæller hun alle, der vil lytte, at de skal melde sig ud af Det Faglige Hus.
"Jeg havde det modbydelig skidt med den behandling. Nu er jeg blevet trampet på, så jeg skiftede til 3F, der hjalp mig."
Gul fagforening - røde ører
Det Faglige Hus har aldrig beklaget behandlingen over for Sanne Jørgensen. Men da Avisen.dk ringer til fagforeningen i Esbjerg, lyder det:
"Vi har lavet fejl i den her sag, og det skal jeg være den første til at beklage," erkender formand for Det Faglige Hus Johnny Nim.
Hun har betalt sit kontingent og regnet med at få hjælp. Kan du forstå, at det er surt så ikke at få ført sin sag af fagforeningen?
"Det kan jeg sagtens forstå. Men vi har 3000 sager, og det er menneskeligt at fejle, og det må vi konstatere, at vi har gjort her. Og det skal jeg være den første til at beklage. Det er skide ærgerligt."
Hun følte, at hun blev behandlet dårligt, blandt andet fordi advokaten og sagsbehandleren smækkede røret på, når hun ringede. Hvordan har du det med den behandling?
"Det er altid skidt, hvis medlemmerne har den oplevelse. Jeg kender medarbejderne, og jeg har svært ved at forstå, at det skulle være foregået på den måde. Men jeg vil ikke sidde her og sige, at det ikke er hendes oplevelse."