Slut med dummebøder i toget

DSB stopper med at udskrive bøder for ugyldig billet i toget. Nu bliver bøden sendt - og kun til dem, der har 'glemt' billetten flere gange.
DSB dropper den strenge bødeudskrivning i togene. Nu slipper passagererne første gang.
DSB dropper den strenge bødeudskrivning i togene. Nu slipper passagererne første gang. Foto: René Strandbygaard, DSB

Nu er det slut med at få en bøde på 750 kroner på stedet, hvis man som passager i DSB's tog ikke kan fremvise en gyldig billet.

Førstegangs-syndere slipper for bøden første gang mod at betale et gebyr på 100 kroner plus billettens pris.

Det oplyser DSB.

"Vi dropper ikke billetkontrollen, men kontrolafgifterne har givet anledning til masser af konflikter og utilfredshed både blandt personalet og kunderne, så nu fjerner vi dem fra toget," siger Susanne Mørch Koch, underdirektør i DSB Onboard Service.

Ændringen af bødeudskrivningen sker for at gøre togrejsen mere behagelig for både passagerer og togpersonale.

"Kunderne skal opleve en god service, også når de er kommet i en situation, hvor de ikke har den rigtige billet. Og medarbejderne skal have et bedre arbejdsmiljø," siger Susanne Mørch Koch, underdirektør i DSB Onboard Service.

Første gang lader DSB altså kunden gå, men anden gang, man bliver taget i at rejse på ugyldig billet, får man en kontrolafgift, medmindre der er en gyldig grund. Ikke af togpersonalet, men tilsendt med posten.

"Langt de fleste kunder har gjort alt for at have den rigtige billet. For det meste er der en god grund, hvis billetten ikke er i orden. De skal ikke straffes med en afgift. Men kunderne skal respektere, at man skal betale for at køre i tog. Det er klart," siger Susanne Mørch Koch.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.