Flere timer til sløjd, hjemkundskab og musik. Samtidig skal praktiske færdigheder i højere grad indgå i de boglige fag.
Lærernes formand, Anders Bondo Christensen, er glad for et nyt socialdemokratisk skoleudspil, der lægger op til, at praktiske og musiske fag skal have en langt højere status i skolen, end de har i dag.
"Det er en rigtig god ide, at vi begynder at få fokus på, at kreativitet og iderigdom ikke bare er noget, eleverne er født med. Det er en del af fagene, en del af folkeskolens opgave," siger han.
Anders Bondo Christensen mener, at skolerne i dag har alt for stor fokus på f.eks. læsning, som eleverne testes i.
"De praktiske fag har levet en kummerlig tilværelse, fordi der har været fokus på resultaterne af de her meget begrænsede test. Dansk er blevet begrænset til læsning, fordi det er det, man måler," siger han.
Fokuseringen på de boglige fag har også resulteret i, at unge søger mod gymnasierne, mens erhvervsskolerne skal kigge langt efter elever.
"Den udvikling skal vi have vendt. For de kompetencer, man lærer på erhvervsskolerne er mindst lige så vigtige for samfundet fremover," siger lærernes formand, der vil øge antallet af undervisningstimer.
"Timetallet i mange kommuner er raslet ned de seneste år. Man kommer helt ned på minimumstimetallene, og det er for lidt," siger Anders Bondo Christensen.
Det nye skoleudspil kommer fra Socialdemokraternes uddannelsesordfører Christine Antorini.
Hun ønsker, at eleverne lærer praktiske færdigheder fra 0. til 9. klasse, og ikke kun op til 6. klasse.