Firmafest på statens regning

"Jeg avlede penge til chefen mens jeg lå syg"

Ansatte har fået nok af fup-kurser. En af dem er Morten Elholm, der lå syg, mens chefen og underviserne malkede AMU-kassen på hans vegne.
Før arbejdede Morten Elholm på call centeret Goexcellent. I dag er han syg af stress.
Før arbejdede Morten Elholm på call centeret Goexcellent. I dag er han syg af stress. Privatfoto

Kurser uden kursister. Ansatte, der presses til at skrive under på AMU-kurser, de aldrig har fået. Udenlandske arbejdskraft, der hyres for at score tilskud, og derefter ryger på porten.

Den senere tid har budt på en perlerække af eksempler på svindel med de offentlige AMU-millioner.

Både Undervisningsministeriet og Danske Erhvervsskoler, der er AMU-skolernes interesseorganisation, har i takt med afsløringerne oplevet en stigning i antallet af henvendelser fra kursister og borgere, der har mistanke om, at statens millioner bruges forkert.

Morten Elholm er en af de almindeligt ansatte, der fik nok af at se til, mens chefen og den lokale handelsskole brugte hans ret til efteruddannelse til at malke AMU-kasserne.

"Jeg føler mig snydt. De har udnyttet mit navn til at malke AMU-kroner og de har regnet med, at jeg bare ville spille med på den," siger Morten Elholm.

Sidste år var han ansat i callcenteret Goexcellent. En stor virksomhed, som ofte sender de ansatte på kursus.

En dag fik Morten Elholm fire kuverter med posten. Han fremviser fire beståede kursusbeviser med flotte overskrifter som "Mødeledelse" og "Konflikthåndtering som ledelsesværktøj".

Ingen af kursustitlerne har Morten Elholm hørt om før. Og i alle fire kursusperioder - på mellem to og fire dage - var han tilmed sygemeldt på grund af stress, fortæller han.

Morten Elholm har meget sygdom på grund af stress. Det fører senere til, at han bliver fyret. Der er nemlig en regel, som sikrer chefen retten til at afskedige, hvis en medarbejder er syg i mere end 120 dage.

Altså må chefen udemærket havet været klar over, at Morten Elholm hverken har været på arbejde eller kursus på det tidspunkt.

Han mener, at virksomheden og muligvis Handelsskolen Sjælland Syd, som stod for undervisningen, dengang forsøgte at udnytte AMU-systemet for at få udbetalt penge fra staten:

"Jeg har ikke skrevet under på noget. Jeg har modtaget alt ind ad døren. Med det samme tog jeg og ringede til handelsskolen, som er afsender på papirerne. Først var de overraskede, men så ringede de tilbage senere. Der var sket en fejl, som de nu havde rettet i deres system, sagde de. Jeg skulle bare smide papirerne ud," fortæller Morten Elholm.

[pagebreak]

En anden tidligere ansat hos GoExcellent, som ønsker at være anonym, fortæller, at det ikke kun var Morten Elholm som fik tilsendt falske beviser. Hele 68 personer røg tilsyneladende igennem samme mølle.

Avisen.dk har, sammen med andre medier, den seneste tid afdækket en omfattende mængde svindel med millioner af AMU-penge. Både en række af landets virksomheder samt offentlige og private uddannelsessteder har snydt sig til AMU-penge ved at forfalske beviser eller opfordre ansatte til selv at skrive under på kursusbeviser.

Selvom Morten Elholm fik tilsendt de falske kursusbeviser helt tilbage i foråret 2010, og han dengang henvendte sig til skolen, er der først kommet skred i sagen inden for de sidste to måneder:

"Der har været en række ting, som ikke forløb som de skulle dengang," indrømmer vicedirektør i Handelsskolen Sjælland Syd (Zealand Business College) Jan Bagge.

"Vi har haft et meget beklageligt forløb med de mange kurser vi holdt for de ansatte hos Goexcellent. Der har været rod både med undervisningsmaterialer og med den protokol underviseren førte."

Vicedirektøren fortæller tll Avisen.dk, at handelsskolen i april i år derfor valgte at betale cirka en million kroner af deres statstilskud tilbage.

Jan Bagge har også en mistanke om, at ikke alt foregik som det skulle hos callcenteret Goexcellent, hvor Morten Elholm arbejdede. Problemet var nemlig, at to af handelsskolens undervisere var tidligere ansatte hos netop Goexcellent.

"Det er en virksomhed, vi har gjort os dårlige erfaringer med. Vi skal som skole sikre os, at vores ansatte har en loyalitet til AMU-systemet og ikke til andre parter. Vi burde have stoppet samarbejdet med Goexcellent, før det blev tydeligt, at der var problemer," siger vicedirektøren.

Handelsskolens undervisere har på papiret gennemført omkring 20 kurser hos Goexcellent. Men han udelukker ikke, at en stor del af de ansatte i callcenteret måske i virkeligheden har taget telefoner, samtidig med at der skulle afholdes kurser.

Morten Elholms tidligere arbejdsgivere i Goexcellent er uenige med handelsskolens vicedirektør.

Om forløbet siger 'site manager' Jakob Villekjær:

"Jeg ved med sikkerhed, at det er handelsskolens ansvar at kurserne forløber som de skal. Det gælder for så vidt også, hvis de finder ud af, at nogen af deres ansatte har arbejdet hos os før."

Han fastholder, at problemet er handelsskolens.

"Callcenteret har mig bekendt ikke spekuleret i AMU-pengene," siger han.

"Vi får ingen midler som vi ikke er berettiget til. Jeg er dog selv ny her  virksomheden, og jeg er ved at undersøge, hvordan forløbet var herinde, før jeg startede," forklarer Jakob Villekjær, som samtidig siger, at callcenteret ikke benytter sig af AMU-midlerne længere.

I disse dage er Undervisningsministeriet i færd med at undersøge 34 sager fra hele landet om mistanke for snyd i AMU-systemet.

Ministeriet oplyser, at de netop har Goexcellent og Handelskolen Sjælland Syd (Zealand Business College) under deres lup.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.