Skolelederforeningens formand, Claus Hjortdal, er enig med undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) i, at de skoler, der er bagud med implementeringen af folkeskolereformen, skal have en hjælpende hånd.
- Tanken er, at man skal ud at understøtte de skoler, så man løfter det. Det handler ikke om at være bussemand, men om at støtte op om det arbejde, der bliver gjort, siger han.
Claus Hjortdal understreger dog, at man rigtigt mange steder er på rette vej.
- Implementeringen sker på forskellige måder og i forskellige hastigheder rundt omkring, og det har sådan set hele tiden været aftalen, at man tager fat der, hvor man kan.
- De fleste rapporter, der har undersøgt, hvor langt man er i det arbejde, tager udgangspunkt i undersøgelser fra januar og februar, og alligevel kan vi se, at vi har godt fat i en række ting.
- Og hver gang vi får nye tal, så ser det lidt bedre ud, siger han.
Formanden erkender, at der er steder, hvor man simpelthen ikke er nået så langt, som man skulle.
Men han ved også, at man nogle steder døjer med få ressourcer, ligesom ændringer i skolestrukturer i nogle kommuner har forsinket arbejdet med reformen, fordi ledelsen først er kommet på plads senere i processen.
Samtidig minder Claus Hjortdal også om, at der har ligget en stor opgave i at give lærere og pædagoger et kompetenceløft.
- Og heldigvis ser vi også, at når de kommer tilbage fra kurserne, så sker der noget, siger han.
Folkeskolereformen blev indført med virkning fra skoleåret 2014/15.
/ritzau/