Seks ud af ti skolelærere overvejer at skifte job og lærere står frem i medierne med deres frustration over den nye skolereform og den behandling, de fik under lockouten.
I mens ligger 12 millioner kroner ubrugt i Undervisningsministeriet. De skulle hjælpe skoleledere og lærer med at genoprette samarbejdet og den gode stemning.
Men på Vester Mariendal Skole i Aalborg vil skoleleder Grethe Andersen ikke høre mere om frustrerede lærere.
”Jeg har en forståelse af, at det var svært for lærerne og de føler sig trådt på. Men vi må også videre, ellers går det ud over børnene,” siger hun.
Hun har været leder af skolen i 14 år. Da Kommunernes Landsforening lockoutede lærerne sidste forår og sendte dem hjem i 25 dage uden løn, måtte undvære alle de lærere, der ikke var tjenestemænd.
Send aben til Bondo eller Ziegler
Lockouten endte med et regeringsindgreb, der ændrede lærernes arbejdstid og åbnede for den folkeskolereform, der blev vedtaget bagefter. Det har givet Grethe Andersen nok at se til.
”Når problemerne ikke bliver håndteret højt oppe i systemet, så siver de ned og ender på skoleledernes bord,” siger hun.
Læs: Lærer: I har været pissemisundelige på vores sommerferie
Hun har brugt det sidste år på at sortere i konflikter, der handler om noget på deres egen skole, og konflikter opstået på grund af lockouten, regeringsindgrebet og skolereformen.
”Jeg vil ikke have aben på mit skrivebord. Den må de sende til Bondo eller Ziegler, hvis de mener, de har håndteret noget forkert. Vi har en skole her, vi skal have til at fungere som en god arbejdsplads og et godt sted for børnene. Der har vi ikke plads til aber af den slags,” siger hun.
Rollemodeller for eleverne
På hendes skole har hun gjort det klart, at hun ikke vil have dårlig stemning og manglende motivation på grund af beslutninger, der er truffet i Folketinget og Kommunernes Landsforening.
”Vi lever i en politisk styret virkelighed. Det vi ikke har indflydelse på, vil vi ikke tage os af,” siger Grethe Andersen.
”Vi er rollemodeller for de elever, vi har her. V må vise, at vi kan finde ud af det sammen efter en konflikt,” siger hun.
Hun mener, der er skoler, der sidder fast i gammelt nag fra lockouten.
”Ledelsen må sige: ’Så venner, nu må vi videre’. Ellers har man hovedet optaget af frustrationer og ikke af sin undervisning. Sådan bemærkede jeg også, at det var for lærerne her en overgang, hvilket er forståeligt, men på et tidspunkt er det stoppet," siger Grethe Andersen.
Både lærere og ledelse har brug for at føle, at de bidrager til den nye skolehverdag. Hun synes, at det hjælper, at der er nu lagt en plan for hvordan, lærerenes arbejde ser ud efter sommerferien.
"Det giver god energi, at vide, hvad man skal næste skoleår. Når det kommer til stykket vil vi jo alle meget gerne sammen ”lave” en rigtig god skole for vores elever," siger hun.