Skoleleder Grethe Andersen knokler for at få tingene til at hænge sammen på Vester Mariendal Skole under lockouten af lærerne.
Men hun er sikker på, at den største udfordring først kommer efter konflikten.
”Nu er vi kommet i faglig kamp, og bagefter kommer lærerne tilbage og er tændt af den hellige ild. Så skal vi finde tilbage til normale samarbejdstilstande igen. Sådan er det. Vi havde også kampe om elevplaner. Det her er meget værre. For det handler om, at man ikke tager konflikten på allerhøjeste niveau, og så får vi det transporteret her ud til os,” siger Grethe Andersen.
"Holder hinanden nede"
Skoleleder Grethe Andersen har før kæmpet store kampe under sin tid på Vester Mariendal Skole i Aalborg for at markere, at det hverken er tillidsmanden eller Aalborg Skolekreds, der leder skolen. Hun mener derfor, at hun i dag er er leder af en skole, der er mere innovativ end mange andre.
"Jeg accepterer ikke, at nogen holder hinanden nede og går efter laveste fællesnævner. Jeg vil ikke have, at når man får en ny idé, går man først til tillidsmanden og spørger om lov, og så siger han, at 'det skal du ikke gøre, det går bare ud over de andre'. Det hører jeg fra andre skoler”, siger hun.
Hun mener, at mange skoler har professionelle ledere, der tager rollen på sig. Men er der også skoleledere, der stadig har svært ved at vriste sig ud af den opfattelse, at de er "førstemanden blandt ligemænd". I mens sidder lærernes tillidsmand i virkeligheden på magten.
”Jeg går grundlæggende ind for samarbejde og dialog, men der skal ikke være tvivl om, at det er mig, der har det ansvar for at lede. Det skal hverken tillidsmanden eller Aalborg Lærerkreds. Det vil de ellers gerne og har gjort det i årevis,” siger Grethe Andersen.
Urimeligt at skulle betale
Grethe Andersen er skoleleder - og medlem af Danmarks Lærerforening ligesom så godt som alle andre skoleledere.
Grethe Andersen har haft god tid til at tænke over sit medlemsskab af DLF, mens hun har gået rundt på den trekvart tomme skole.
"Jeg ved fra mange af mine kolleger, og jeg kan tænke det selv:" Hold da op, så går jeg her og skal få alting til at fungere - med forældre, der er sure over, at lærerne ikke er på arbejde, og lærere lever fredløst nede i skoven ved siden af skolen, og lærere, der går på arbejde og savner deres kolleger. Og så skal jeg til og med betale konfliktstøtte for alt det her'. Det synes jeg da, er fuldstændig urimeligt," siger Grethe Andersen.
Indtil 2008 var hun medlem af en anden skolelederforening, der ikke var medlem af Danmarks Lærerforening. Så blev de lagt sammen for at have et fælles talerør.
Overvejer medlemskab
"Den anden forening, som jeg var medlem af, var for skoleledere, der så sig selv som ledere og ikke som medlemmer af Lærernes Centralorganisation eller som lærerne, " siger hun.
Men lockouten har fået hende til at overveje sit medlemskab. Indtil videre har 30-40 skoleledere allerede meldt sig ud af Skolelederforeningen, der er en kreds under Danmarks Lærerforening.
"For alle parters skyld bør det være tydeligt, hvor man hører til. Rent psykologisk er det også fornuftigt. Man ser tingene fra forskellige vinkler, og som skoleleder er jeg er embedsmand i en kommune. Som situationen er, kan jeg ikke lade være med at overveje, hvad er det for en konstruktion, og passer den til mig?," siger Grethe Andersen.