Det er en fordel at blande elever fra forskellige klassetrin i undervisningshold.
Det mener skoleleder fra Kulsbjergskole i Vordingborg. Her gør de ofte brug af holddeling af elever, eller samlæsning som det også kaldes, når skoleklasserne opdeles eller slås sammen og får undervisning i større eller mindre hold.
Og i modsætning til andre skoler i Vordingborg Kommune er det ikke for at spare på lærer-ressourcerne.
- Det er et pædagogisk valg. Vi vil gerne differentiere undervisningen. For nogle i 5. klasse kan godt arbejde sammen med nogle i 4. klasse. Fordi du har en bestemt alder, er det ikke sikkert, du kan det samme, siger Anne-Marie Jacobsen.
Andre skoler beklager holddeling
På hendes skole er det ikke unormalt, at 4. klasse-elever har matematik eller danskundervisning med elever fra 6. klasse.
Andre skoler i Vordingborg Kommune har for nyligt i fagbladet Folkeskolen beklaget, at økonomien tvinger dem til at indføre samlæsning, hvor en lærer må undervise 40 elever og forskellige klassetrin får samme undervisning.
Her mener lærerne, samlæsningen går ud over den faglige læring.
Men Anne-Marie Jacobsen har et helt andet syn på sagen og afviser, at der er tale om en spareøvelse.
- Vi arbejder jo meget med nationale test og løbende evalueringer, og vi kan se, at eleverne rykker sig. Det er nødvendigt i vores område, og vores resultater vil vi hele tiden gerne gøre bedre. De har ikke været gode nok i hverken dansk eller matematik. Og med den baggrund er det vigtigere ikke at forherlige holddannelse, men at vise, hvor vigtigt den pædagogiske holddannelse er, siger Anne-Marie Jacobsen.
Ikke færre lærere
Hun fastslår dog, at skolens holddeling ikke betyder, at der er færre lærere til flere elever.
- Der er ikke en lærer, der står for to klasser, når skoleåret planlægges. Normalt er en lærer kun alene med 22. Men man kan lige så godt erkende, at der ved sygdom kan være flere. Men vi planlægger ikke med det.
Hun fortæller, at eleverne har en fast klasse, men at de i perioder, bliver inddelt i nøje tilrettelagte hold, hvor flere klassetrin modtager undervisning med samme faglige niveau.
Bliver elever delt op i stærke og svage grupper?
- Du tilhører klassen. Men der kan være noget, du særligt skal have trænet. Her går det altså meget igen med hold. Hver elev har deres lille skema. Der kan være stabile perioder i klassen. Så kan næste periode være fleksibel, hvor elever og lærere er i hold med fokus på dansk eller matematik.
Hun mener, at eleverne får gavn af at være på hold, der matcher deres niveau.
- Holddannelsen er tilrettelagt undervisningen, og den er særligt tilrettelagt den enkelte elev, og det er med til at løfte niveauet.
Kommunalpolitik kommer ofte til at handle om rævekager og partihopperi. Men sandheden er, at kommunalpolitik påvirker hverdagen for os alle. Derfor sætter Avisen.dk frem mod valget den 21. november fokus på en række af de kommunale og regionale emner, der har indflydelse på hverdagen på det danske arbejdsmarked. Og vi kommer rundt i Danmark og møder de mennesker, der hele handler om.
Vi kalder det ”Virkelighedens valg.”
Det er ikke valgkamp, hvor kandidater står og råber efter hinanden, men et forsøg på at gøre jer læsere klogere på de problemstillinger, som politikerne sidder med, og som har konkret betydning for det liv, vi lever i Danmark.
Frem mod valget kan du læse mere om:
· Østarbejdere
· Jobskabelse og massefyringer.
· Jobcentre
· Folkeskoler
· Ældrepleje
· Lægemangel
UDVID