SF: Rød flyafgift smadrer ikke noget

SF raser over Dansk Folkparti, der mener, at oppositionen vil "smadre flytrafikken."
S og SF vil genindføre den afgift på flytrafik, som fandtes i Danmark indtil 2005. Dansk Folkeparti mener, at oppositionen vil smadre flytrafikken.
S og SF vil genindføre den afgift på flytrafik, som fandtes i Danmark indtil 2005. Dansk Folkeparti mener, at oppositionen vil smadre flytrafikken. Foto: Pressefoto Cimber Sterling.

Dansk Folkeparti fører skræmmekampagne på et løgnagtigt grundlag.

Det siger SF's luftfartsordfører Jonas Dahl. Han er fortørnet over, at DF's trafikordfører, Kim Christensen, har udtalt, at S og SF vil "smadre flytrafikken", fordi en rød regering vil indføre en passagerafgift på 75 kroner pr. flyrejse.

"En ting er at være uenige i den politiske debat, men skræmmekampagne og usandheder om, at SF vil smadre flybranchen, det er simpelthen langt over grænsen," siger Jonas Dahl.

Dansk Folkeparti henviser til en vurdering, som danske lufthavne har lavet af flyafgiftens konsekvenser. Branchen vurderer, at danske job vil gå tabt, lufthavne vil lukke og lavprisselskaber rykke til udlandet.

"Lufthavnene meddeler alle, at en passagerafgift på 75 kroner for udenrigsflyvninger og returafgift på det dobbelte for indenrigsflyvningers vedkommende vil koste arbejdspladser både for selve lufthavnene og tilknyttede erhverv," siger SF's trafikordfører Kim Christiansen.

Jonas Dahl fra SF erkender, at en afgift vil koste arbejdspladser i flybranchen, da passagertallet vil falde med forventet fem til ti procent.

"Men SF vil prioritere den kollektive trafik mere. Vi vil sænke priserne med 20 procent. Og i stedet for at afskaffe efterlønnen, så vælger vi en fair afgift på sølle 75 kroner," siger Jonas Dahl.

Ifølge Aalborg Lufthavn betyder en rød passagerafgift bl.a. et omsætningsfald på 40 mio. kr. på ruten Aalborg-København svarende til et tab af 34 fuldtidsstillinger.

Århus Lufthavn melder, at afgifterne vil berøre en tredjedel af omsætningen og et fald i aktiviteterne på 25 pct. Mens Billund varsler lukning af ruter, især blandt lavprisselskaber.

SF's Jonas Dahl mener, at branchen overdriver.

"Jeg holdt møde med flere lufthavn de seneste måneder. Det er ikke flytafgiften, der har fyldt debatten. De har ikke sagt, at det vil lukke lufthavne, overhovedet ikke," siger Jonas Dahl, der selvfølgelig godt kan forstå, hvis branchen er bekymret.

"Fakta er, at der indtil 2005 var afgift på flytrafik, og at alle lufthavne fungerede og overlevede. Samtidig har Tyskland indført en flyafgift på 25 euro," siger Jonas Dahl.

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.