De danske veje er tæt besat med biler.
Der kører fem gange flere biler på de danske veje nu i forhold til for 50 år siden. Det er trængslen på vejene, der har fået Socialdemokraterne og SF til at foreslå en betalingsring rundt om København.
Men drop betalingsringen og indfør i stedet roadpricing, hvor man betaler for at køre på visse strækninger. Lidt overraskende er det sælgernes fagforbund, Business Danmark, der nu taler for roadpricing. Det vil både have betydning både for miljøet og fremkommeligheden på vejene, hvor en betalingsring mest vil have effekt på fremkommeligheden, lyder forklaringen.
"Det er en helt anden måde at opgøre kørselsmønstret på. Du skal betale for, hvor meget du kører, hvor du kører, efter hvor sikker bilen er, og efter hvor meget den sviner," siger pressechef i Business Danmark Michael Krag-Svendsen til Newspaq.
De Radikale har foreslået roadpricing i sammenhæng med en omlægning af afgiftssystemet, så ejerafgiften forsvinder, og registreringsafgiften afspejler, hvor klimavenlig bilen er. En el-bil eller hybrid-bil skal eksempelvis være billigere i afgift end en benzinsluger.
Business Danmark er med på de radikale tanker et stykke af vejen. Dog ser sælgernes forbund helst, at man bevarer den grønne ejerafgift og ikke lægger så store stigninger på benzin og diesel. Det kan give et incitament til at udskifte den gamle bil med en ny miljøvenlig bil. Dermed kan den danske bilpark også blive tiltrængt fornyet. I gennemsnit er vores biler knapt ti år gamle, og det er den højeste alder i de seneste 20 år. Desuden kan en omlægning af registreringsafgiften også betyde, at man kan give fordele til dem, der vælger de sikre biler.
"Hvis vi vælger roadpricing, vil vi se, at danskerne begynder at købe de mere miljørigtige biler, og de vil begynde at udskifte den aldrende bilpark til gavn for miljøet. Så vil vi samtidig have den effekt, at vi vil overveje, hvor man vil køre henne, og hvor meget man vil køre. Og ikke mindst vil man se, at man vil få nogle mere sikre biler, og dermed vil man spare nogle sundhedsudgifter," siger Michael Krag-Svendsen.
Når sælgerne overhovedet taler for betaling for at køre, så skyldes det, at de mister store indtægter på at holde i kø på vejene.
"Når en sælger i gennemsnit tjener 40.000 kroner om måneden, så kan man hurtigt regne sig til, hvad en times ekstra køkørsel derude koster af tabt vækst og arbejdsfortjeneste," forklarer Michael Krag-Svendsen.
Trafikordfører Pia Olsen Dyhr fra SF afviser tankerne om roadpricing, fordi de teknologiske løsninger endnu ikke er til stede. Man kan ikke registrere, hvor folk kører og dermed lade dem punge ud for at køre på de mest trafikbelastede veje.
"Hvis man skulle lave roadpricing i dag, skulle man gøre det på kilometertælleren, og så ville man jo tælle kilometer uanset, hvor man kørte i Danmark, så når teknologien ikke findes, så er det fint at have visioner om det, men indtil de visioner kan blive til virkelighed, så indfører vi en betalingsring rundt om København for at få løst et helt konkret problem," siger hun.