Hver gang du "Synes godt om" en artikel, et band, en person, et firma, en video eller et spil på Facebook, så bliver dit klik registreret, lagret og brugt i Facebooks system, der målretter fremtidige annoncer til dig. Du efterlader dig digitale spor overalt på internettet, og det er de såkaldte "cookies", også uden for Facebook, som det gigantiske sociale medie bruger til at skræddersy de mange reklamer og deres indhold til lige præcis dig efter dine interesser og indkøbsvaner. For Facebook holder øje med dig.
- Ud over at være et socialt medie, så er Facebook et enormt stort annoncebureau. Det er også et trendbureau og et reklamebureau, som sælger information om store grupper af befolkninger. På den måde kan annoncørerne købe sig til den nødvendige viden om, hvem deres annoncer skal henvendes til, forklarer Anders Kjærulff, der er teknologikritiker og redaktør på Radio24syv-programmet "Aflyttet".
- Facebook bruger ikke kun dine likes til at analysere dig. Facebook læser alle dine beskeder. Og den chat, du sidder og skriver direkte med dine venner, bliver også læst og analyseret. Ikke af mennesker, men det bliver kørt igennem Facebooks algoritmer og analyseret, så du fremover kan få annoncer, der handler om de emner, I taler om, siger Anders Kjærulff fra Radio24syv.
Selv om nogen brugere måske kan unde Facebook, som jo er en gratis tjeneste, at tjene penge på annoncer og videresalg af oplysninger om dig, dine interesser og behov, så er det ikke alle, der gider se på annoncerne. Men det behøver de heller ikke. Det kræver ikke en uddannelse som it-programmør at slippe for Facebooks bannerreklamer på din skærm.
Du kan enten slå de skræddersyede reklamer fra en ad gangen, eller du kan blokere alle annoncer fuldstændigt. Desuden kan du også blokere Facebook fra at kigge med på din færden på internettet, som intet har med Facebook at gøre, men som alligevel bliver indsamlet og solgt videre i kommercielt øjemed. For selv om Facebook ikke direkte kræver penge af brugerne, så tager firmaet sig stadig betalt for dit medlemskab.
- Problemet er: Hvad betyder "gratis"? Du betaler med dine data, som du ikke selv kender værdien af. Hvis du giver Facebook dine ægte data, så betaler du en pris, som jeg synes, er alt for høj, siger Pernille Tranberg, presseetisk rådgiver for Digital Identitet.
- Facebook har viden om din fødselsdag, dit fulde navn, samtlige lokationer du har været på, hele din vennekreds og dine interesser. Du sælger faktisk hele dit sociale liv for at få adgang til Facebook. Så spørgsmålet er: Hvilken pris betaler du for en "gratis" tjeneste? Personligt benytter jeg mig af et pseudonym på Facebook. Jeg giver dem ikke mine ægte data, forklarer Pernille Tranberg.
Sådan kan du slippe for annoncerne på Facebook:
1. Hvis du blot vil slippe for de personlige, skræddersyede reklamer, så kan du gå ind på den amerikanske hjemmeside "www.aboutads.info/choices". Den vil automatisk vise en liste over, hvilke firmaer der følger din færden på nettet med henblik på at annoncere til dig. Her kan du klikke firmaer fra, inklusiv Facebook, på listen. Det samme kan gøres via "www.disconnect.me", hvor du downloader et program, der vil afsløre de firmaer, der overvåger dig, og give dig mulighed for at blokere dem.
2. Du kan også køre pilen over annoncerne på Facebook, hvorefter du kan vælge at slå dem fra og blokere dem, et firma ad gangen. Så kan du selv vælge, hvilke reklamer du har lyst til at kigge på.
3. Hvis du ønsker at slippe fuldstændigt for annoncer og reklamer, så skal der skrappere metoder i brug. Der findes flere gratis tjenester til formålet, og et par af de mest udbredte er "www.adblockplus.org" og "www.adblockfast.com". Siderne kan blokere for både de skjulte cookies og for reklamer, men til gengæld kan brugen af "adblock" i visse tilfælde gå ud over brugervenligheden og udseendet på Facebook.
Kilder: Anders Kjærulff/Radio24syv, Pernille Tranberg/Digital Identitet.
/ritzau/FOKUS