Sådan overholder du dit nytårsforsæt
Uanset om du ønsker at leve sundere, bruge mere tid med familien eller starte på en ny karriere handler det om at holde fast i nytårsforsættet. Helle Rosdahl Lund giver her et par råd til hvordan. Arkivfoto: Simon Skipper / Ritzau Scanpix
Det er meget almindeligt, at nytårsforsætterne bliver glemt, når det nye år er blevet til hverdag. Se her, hvordan du undgår det.

Du kender det sikkert godt:

I det nye år VIL du altså tabe dig. Eller stoppe med at ryge. Eller søge et nyt og mere udfordrende job, i stedet for at blive hængende i det samme.

Og når tømmermændene har lagt sig på årets første dag, har du masser af gode intentioner. Men pludselig bliver januar til hverdag, og dagene, ugerne og månederne forsvinder i en tåge af travlhed og rutiner. Før vi når marts, har du enten brudt dit nytårsforsæt utallige gange, opgivet det, eller fuldstændig glemt det.

Men sådan behøver det ikke at gå, siger Helle Rosdahl Lund, som er direktør for Center for Balance Mellem Arbejdsliv og Familieliv.

Hun kommer her med nogle gode råd til, hvordan du undgår at dit nytårsforsæt løber ud i sandet:

  • Less is more. I stedet for at have tre eller fem nytårsforsætter, så vælg et enkelt, som du til gengæld fokuserer på og prioriterer.
  • Spørg dig selv, om du virkelig ønsker at ændre den pågældende ting, eller om det blot er noget, du føler du burde gøre. Du skal have hjertet med, du skal ville det, og du skal føle, at det er vigtigt, hvis du skal ændre noget.
  • Sæt en dato på dit mål og dine delmål. Hvornår skal du have opnået vægttabet? Hvornår skal du have startet en ny karriere? Hvad skal der til, for at du kommer dertil?
  • Gør dine mål visuelle, for eksempel ved hjælp af en drømmetavle (et såkaldt vision board). Her kan du tegne, skrive eller klippe billeder ud af det, du vil prioritere at nå i 2019. Skriv mål og tid på. Hæng den op et sted, hvor den kan være hele året, og tag den jævnligt frem for at se, om du er på rette spor.
via Listen To News