Hvis kandidaterne til Europa-parlamentet blev valgt på antallet af optrædener i medierne, så ville Dansk Folkepartis Morten Messerschmidt vinde en jordskredssejr.
En undersøgelse som Infomedias Analyseafdeling har foretaget for Altinget.dk viser, at Messerschmidt fører kampen om medieomtale med stor afstand ned til nummer to, Socialdemokraternes Jeppe Kofod.
Fra 18. marts til 18. maj i år er DF-spidskandidaten blevet omtalt som 786 gange i landsdækkende dagblade, netaviser, landsdækkende radio- og tv-nyheder samt dr.dk og tv2.dk.
Til sammenligning er Jeppe Kofod blevet omtalt 420 gange i de samme medier.
Lasse Skjoldan, der er medierådgiver i Infomedia, er ikke i tvivl om, at Morten Messerschmidt har ført den mest succesfulde valgkamp indtil videre.
- Han er med flere længder den mest synlige spidskandidat. Med sin tydelige EU-kritiske profil er Messerschmidt den, de andre positionerer sig i forhold til, siger Lasse Skjoldan til Altinget.dk.
Infomedias undersøgelse viser samtidig, at Jeppe Kofods andenplads især skyldes hans kritik af netop Morten Messerschmidt.
Men også den omfattende arbejdsløshed blandt unge i Europa, social dumping, Ukraine og forslaget om en "svindelkommissær" har bragt Kofod i spalterne.
- Jeppe Kofod har ført en kampagne med klart fokus på kerne-socialdemokratiske emner. På trods af sine mange medieomtaler har Jeppe Kofod haft svært ved at etablere en klar selvstændig mærkesag, som ikke defineres i forhold til Morten Messerschmidt, siger Lasse Skjoldan.
På pladserne som nummer tre og nummer fire målt på omtale i medierne kommer den konservative spidskandidat Bendt Bendtsen og dernæst Venstres Ulla Tørnæs. Hefter følger De Radikales Morten Helveg Petersen.
I bunden af listen ligger Folkebevægelsen mod EU's spidskandidat Rina Ronja Kari og Liberal Alliances Christina Egelund.
Newspaq