Der er mordtruslerne, truslerne mod den ansattes familie, truslerne om vold. Den slags politianmeldes straks. Men så er der også de mange opkald, hvor der ‘bare’ tales grimt. Hvor borgerens ord rammer den ansatte som piskeslag, der æder sig ind på selvtilliden og til sidst gør den vedkommende så hudløs, at det kan ende med en sygemelding.
Koncernledelsen i ATP er rystet over, hvad de ansatte bliver udsat for. Det kan smadre den enkeltes arbejdsliv, og det er dybt uacceptabelt, lyder det fra koncerndirektør Lilian Mogensen.
“Hvis du tager 100 telefoner på en dag og får skældud i langt de fleste af opkaldene, så bliver du som medarbejder stresset og meget sårbar. Du kommer i tvivl om dit eget værd: ‘Kan jeg nu det her, er jeg dygtig nok? Vi må skærme en del medarbejder ved simpelthen at lade dem tage færre telefoner” siger hun.
"Fejlfarve og dumme svin"
I ATP betjener de ansatte borgere i sager om eksempelvis førtidspension, barselsdagpenge og familieydelser. ATP fungerer også som opkrævningsfunktion, hvis far eksempelvis skylder mor penge.
Ifølge Lilian Mogensen er det en generel og omsiggribende tendens, at der bliver talt endog meget grimt til medarbejderne.
Antallet af deciderede trusler er vokset markant. Hun appellerer nu til danskerne om at tænke over, hvordan de taler til det menneske, der sidder i den anden ende.
“Selvfølgelig bliver der begået fejl, når man betjener fire millioner borgere. Men det berettiger ikke den rå tone. Det er 'dit dumme svin, din fede kost, din fejlfarve.' Ja, jeg kan næsten ikke få mig selv til at komme med de udtryk. Det er alt fra vokabulariet,” siger Lilian Mogensen.
"En møgso i Udbetaling Danmark"
ATP blev for nylig fremhævet som en mønsterarbejdsplads i forhold til arbejdsmiljø. Og man gør meget ud af at træne medarbejderne i eksempelvis konflikthåndtering. Men arbejdspladsen slås altså med et stadig voldsommere psykisk pres udefra, som er stadig sværere at håndtere.
Og det kommer ikke kun via telefonerne. Nettet bliver flittigt brugt til at forfølge medarbejderne, siger Lilian Mogensen.
“Der bliver oprettet hadegrupper, hvor medarbejdere hænges ud med navns nævnelse. Så skriver man: ‘Jeg har lige haft en samtale med en møgso i Udbetaling Danmark’ og den slags. Jeg får jo også tilsviningerne. Så slår de mig op: ‘Hvem er direktør i foretagendet?’ Vi forfølges både på vores telefoner og i det private rum.”
Skal tages dybt alvorligt
Ledelsen i koncernen efterlyser en bred offentlig debat om omgangstone og overvejer selv at igangsætte en kampagne om emnet.
“Måske er det krisen, eller en større polarisering i vores samfund? Jeg ved det ikke. Men jeg iagttager, at det ikke kun er folk, der er i nød, som praktiserer den her tone. Der er simpelthen sket et skred i vores ordentligheds- og værdighedsbegreb, og det mener jeg, vi skal tage dybt alvorligt. Vi må ud og sige:’ Prøv og hør her hr. og fru Danmark - vi er her for at hjælpe jer og passer bare vores arbejde. Vi taler pænt til dig, så husk lige at tale pænt til os.”