Ryanair åbner her i foråret ruter op fra København. Så allerede nu kan man for 129 kroner købe sig en billet til London. Eller for 186 kroner til Milano. Men glæden over discountprisen kan hurtigt forsvinde. I hvert fald har irske Ryanair ry for elendig service.
Selskabet er blevet bedømt til at have den absolut dårligste service blandt de 100 største selskaber med direkte salg til forbrugere i Storbritannien. Det sket i 2013, da forbrugermagasinet 'Which?' bad forbrugerne om at bedømme de 100 store virksomheder.
Ryanair blev bedømt ud fra de ansattes viden, indstilling og hjælpsomhed. I hver kategori fik flyselskabet to ud af fem mulige stjerner. Det blev dermed en klar nummer sidst på ranglisten blandt de 100.
Which? udgav i forbindelse med ranglisten en rapport, hvori der stod:
- Passagerne lader til at være enige med Ryanairs topdirektør Michael O'Learys åbne indrømmelse af, at pris er vigtigere end kundeservice.
Væld af klager
I rapporten fra Which? og et væld af steder på internettet, kan man finde passagerer, som fortæller om dårlige oplevelser med Ryanair. I rapporten fortæller en kunde, at han har oplevet Ryanairs personale som "ubehøvlede og uhøflige".
En anden kunder skriver direkte:
- Jeg foretrækker nu at betale 50 pund (cirka 500 kr., red.) ekstra for mine flyveture og så blive behandlet som et menneske.
En anden sag har vakt stor opsigt i Storbritannien. Her måtte en mand, der lige havde mistet sin kone og tre børn i en brand betale et stort gebyr, da han gerne ville ændre sin booking for at komme hurtigere hjem. Efter medieomtalen undskyldte Ryanair og betalte gebyret tilbage igen.
Topdirektør lover bedre service
Hos Ryanair er topdirektør Michael O'Leary bevidst om selskabets dårlige omdømme. I et interview tidligere på ugen med den britiske avis Daily Mail gav han udtryk for, at Ryanair nu i høj grad har vundet kampen om kunderne og derfor kan koncentrere sig om bedre service.
- Nu kender alle os, og derfor skal vi koncentrere os om andre ting. Passagerne skal ikke alene være tilfredse med det, de har sparet. De skal også være tilfredse med den tid, de har brugt som kunder hos os.