Selv om flybilletten er betalt, og feriedrømmene begyndt, er det langt fra givet, at man kommer afsted med Ryanair fra Danmark.
Turen med Ryanair til eksempelvis Milano eller London kan gå hen og blive meget bøvlet eller sågar aflyst.
Fra og med tirsdag 7. juli vil fagbevægelsen nemlig være parat til at lamme Ryanairs flyvninger fra København.
Det vil kunne ske, hvis Arbejdsretten i dag giver grønt lys til konflikt mod discount-selskabet.
Fagbevægelsen er vred over det, man opfatter som skrabede løn- og ansættelsesvilkår hos Ryanair. Selskabet har skabt kontrovers siden indtoget i København tidligere i år, fordi det kategorisk afviser at indgå en overenskomst for stewardesser og piloter.
Billund og Kastrup kan lammes
Ifølge Avisen.dk's oplysninger er personale i Københavns Lufthavn parat til at føre en såkaldt sympatikonflikt. Det vil i praksis sige, at medlemmer af forbundene 3F, Serviceforbundet, HK, Dansk Metal, Dansk El-Forbund samt Blik & Rør ikke vil have noget med Ryanairs fly eller passagerer at gøre.
For eksempel vil 3F’erne kunne forhindre, at fly fra Ryanair bliver tanket op, gjort rent, lastet med bagage eller får bragt mad ud. HK’ere vil kunne afvise at tjekke passagernes bagage ind, mens flymekanikerne fra Dansk Metal kan nægte så meget som at røre ved et Ryanair-fly.
Alt i alt vil en blokade gøre det meget svært for Ryanair at flyve ud og ind af København.
Hovedorganisationen LO lægger ikke skjul på, at danske familier kan få ferieplaner klemt i konflikten. Og allerede før Arbejdsretten afgørelse har LO offentliggjort en video, som forklarer nødvendigheden af en konflikt mod Ryanair.
Ryanair dropper måske baser
Selskabet kan forsøge at lave forskellige nødløsninger. Eksempelvis at sende passagerer fra København til Malmø Lufthavn. Eller flyve eget personale ind til København.
Det mest sandsynlige scenarie i tilfælde af konflikt vil dog ifølge Avisen.dk være, at Ryanair dropper at have base i København.
Det vil sige, at stewardesser og piloter på ruterne fra København holder op med at bo i nærheden af Kastrup og omplaceres til udlandet.
Hvis Ryanair ikke har personale fast i København, vil fagbevægelsen formodentlig ikke lovligt kunne iværksætte en blokade i Kastrup.