Det økonomisk pressede Lolland kan i dag glæde sig uden frygt for senere skuffelse.
Folketingets trafikudvalg har netop endeligt blåstemplet sidste uges indstilling fra Femern A/S' bestyrelse.
Det betyder, at tunnelelementerne til den faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland skal bygges i byen, som de fleste kender fra et kærkomment hvil, når rejsen går sydpå i Europa.
Dermed bliver Kalundborg og Lindø med sikkerhed snydt for den store opgave og de medfølgende job, men det kunne ikke blive anderledes, understreger transportministeren efter dagens møde med forligskredsen bag det stort anlagt projekt.
"Vi har fået en gennemgang i dag, der klart siger, at ingen af de to steder er bedre end Rødby Havn; sikkerhedsmæssigt, økonomisk og miljømæssigt," siger Hans Christian Schmidt (V).
Dagens beslutning betyder, at der nu skal bygges to tunnelrørsfabrikker i færgebyen.
"Hvis man skal tegne et billede med ord, så bygger man to fabrikker på helt fladt land og et lavvandsbassin. Og hver gang man har lavet 20 meter tunnel, så skubber man derudaf," forklarer ministeren.
Hvert tunnelstykke bliver i alt 200 meter langt og vejer svimlende 75.000 ton, inden det bliver lagt på plads ude på bæltets bund.
Den faste forbindelse står færdig i 2020, lover Hans Christian Schmidt.
Ministeren vil endnu ikke give noget bud på, hvor mange arbejdspladser Rødby får ud af tildelingen, men tidligere bud har lydt på mellem 4.000 og 6.000.
Samlet løber projektet op i mindst 33 milliarder kroner, som i sidste ende vil blive betalt af de bilister og togpassagerer, som benytter broen.
Alene landanlæggene på dansk grund kommer til at koste syv til otte milliarder kroner, hvilket svarer til prisen på halvandet supersygehus i Odense-klassen eller en kvart Storebæltsbro.
Femern Bælt-tunnellen bliver knap 18 kilometer lang.
Læs hele Femern A/S' begrundelse for at vælge Rødby Havn her.