David Frickes program til SPOT-festivalen (en festival, som har til formål at sælge dansk musik til udlandet, red) er allerede overstrøet med skæve cirkler og pile. Et sirligt system, hvor cirklerne markerer de bands, han helt sikkert skal se, mens pilene betyder et måske.
Der er ikke meget hip- hop eller sukkersød pop på listen over Frickes SPOT-picks.
»Jeg har hørt en del af det, og it doesn t really do it for me . Jeg er mere til rå guitar,« siger han og smiler.
Jøden, U$O, Alphabeat og hvad de ellers hedder, kan altså godt pakke sammen. Verdens mest kendte musikanmelder, David Fricke, kommer ikke.
Medmindre han går forkert. Ligesom det skete på SPOT for et par år siden, hvor han tilfældigt tumlede ind midt i en Under Byen-koncert og efterfølgende udråbte dem som verdens bedste band.
Mavefornemmelse
Newyorkeren David Fricke er det tætteste den internationale musikbranche kommer på et omvandrende orakel. Siden 1985 har han lyttet og bedømt rockmusik for verdens mest ansete musikmagasin, Rolling Stone. Hver uge lister han sine favoritter i klummen Fricke s Picks . En liste, som de fleste musikere ville give deres førstefødte for at havne på.
Han er nu for fjerde gang til SPOT-festival i Århus, hvor samtlige bands håber på, at han kommer forbi, hører deres musik og udråber dem til at være The Next Big Thing .
Selv bryder han sig ikke om den hype, der opstår omkring ham og de bands, han vælger ud, men han er smigret over at høre om de høje forventninger.
»Jeg kan ikke make or break en karriere, men jeg kan gøre mit bedste for at fortælle andre, hvad jeg kan lide. Titlen profet bryder jeg mig ikke om, for det er jeg bestemt ikke. Jeg er først og fremmest musikskribent, og jeg forsøger at lade være med at tænke på, hvad andre lægger i det, jeg skriver,« siger David Fricke.
Tager også fejl
Selvom flere af hans favoritter, som for eksempel Under Byen, har haft moderat succes herhjemme, har de langt fra haft den gennemslagskraft i udlandet, som Fricke havde spået dem.
»Selvfølgelig tager jeg fejl. Jeg er jo ikke noget orakel. Jeg vælger musikken ud fra mine egne personlige kriterier, og efter min mening er kommerciel succes ikke et kvalitetsstempel i sig selv. Det handler om god musik,« siger han og kaster et blik på programmet. Ibrahim Electric og islandske Reykjavik har fået både cirkler og pile.